Faculty of Education and International Studies: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 79
-
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2020
(OsloMet – storbyuniversitetet, 2021-01)I begynnelsen av desember 2020 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter er tilbake - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2020
(OsloMet, 2020-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 22 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2020. Artiklene tar utgangspunkt i varierte tema, ... -
Begrepslæring i naturfag
(OsloMet, 2018-04)Temaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen ... -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2019
(2020-01)I begynnelsen av desember 2019 ble alumniundersøkelsen repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen er gjennomført. -
Kritisk tenkning i demokratiopplæringen
(OsloMet, 2018-04)Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom ... -
Hvordan kan omvendt undervisning brukes for å øke elevenes forståelse i naturfag?
(OsloMet, 2018-04)Temaet for denne oppgaven er omvendt undervisning. Nå til dags er det flere skoler som er i ferd med å bli fulldigitale skoler. Bruk av digitale verktøy er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal kunne, og læreren ... -
Digitale verktøy som hjelpemiddel for begrepslæring
(OsloMet, 2018-04)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan digitale verktøy kan tilrettelegge for læring og utvikling hos elever i arbeid med begrepslæring, med fokus på flerspråklige elever. Oppgaven vil belyse problemstillingen; ... -
Tilpasset opplæring for et inkluderende klasserom
(OsloMet, 2018-04)Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen, det inkluderer også undervisning i mat og helsefaget. Tilpasset opplæring er en rett alle elever har krav på i samsvar med sine evner og ... -
Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom
(OsloMet, 2018-04)Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ... -
Yrkesfaglærerstudenter blir ved å forske - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2019
(Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet - storbyuniversitetet, 2019-08)Denne antologien inneholder artikler fra 16 bacheloroppgaver skrevet av 18 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2019. Det er nå femte gang at ... -
Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2018
(OsloMet – storbyuniversitetet, 2019-01)I begynnelsen av desember 2018 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Aldersblanding i matematikkundervisinga. Samanhengen mellom læraren sitt syn på aldersblanding og nyttiggjeringa av fellesskapen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018-04-19)Sjølv om effekten av læring gjennom sosial interaksjon og praktisk læring i elevfellesskapen er godt dokumentert i forskingslitteraturen, er det mindre kjent korleis lærarar i aldersblanda elevgrupper gjer seg nytte av ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Yrkesfaglærerstudenter forsker fremdeles - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2018
(2018-09)Denne antologien inneholder artikler fra 18 bacheloroppgaver skrevet av 19 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2018. Det er nå fjerde gang ... -
Museum som læringsarena
(OsloMet, 2018-04-30)Min bacheloroppgave er basert på en kvalitativ studie, hvor jeg har valgt å undersøke hvordan læring skjer utenfor klasserommet. Jeg har tatt utgangspunkt i Zoologisk museum i Oslo som en læringsarena, og bruker observasjon ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(OsloMet – storbyuniversitetet, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Rekruttering til restaurant- og matfag - Betydningen av informasjons-, rekrutterings- og samarbeidstiltak
(OsloMet – storbyuniversitet, 2018-04)Bakgrunnen for rapporten er utfordringer knyttet til å rekruttere elever til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Over flere år er det blitt stadig færre førsteprioritetssøkere og flere skoler må legge ned ...