Search
Now showing items 1-10 of 69
Seksualundervisning: I ukjent farvann?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017-04-20)
Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på seksualundervisning. Tanken er å undersøke seksualundervisningens praksis, eventuelle faktorer som innvirker på underviseren, samt seksualundervisningens påvirkning på barn. Målet ...
Kritisk tenkning i demokratiopplæringen
(OsloMet, 2018-04)
Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom ...
Begrepslæring i naturfag
(OsloMet, 2018-04)
Temaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen ...
Hvordan kan omvendt undervisning brukes for å øke elevenes forståelse i naturfag?
(OsloMet, 2018-04)
Temaet for denne oppgaven er omvendt undervisning. Nå til dags er det flere skoler som er i
ferd med å bli fulldigitale skoler. Bruk av digitale verktøy er en av de grunnleggende
ferdighetene elever skal kunne, og læreren ...
Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom
(OsloMet, 2018-04)
Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ...
Digitale verktøy som hjelpemiddel for begrepslæring
(OsloMet, 2018-04)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan digitale verktøy kan tilrettelegge for
læring og utvikling hos elever i arbeid med begrepslæring, med fokus på flerspråklige elever.
Oppgaven vil belyse problemstillingen; ...
Tilpasset opplæring for et inkluderende klasserom
(OsloMet, 2018-04)
Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen, det inkluderer
også undervisning i mat og helsefaget. Tilpasset opplæring er en rett alle elever har krav på i
samsvar med sine evner og ...
Aldersblanding i matematikkundervisinga. Samanhengen mellom læraren sitt syn på aldersblanding og nyttiggjeringa av fellesskapen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018-04-19)
Sjølv om effekten av læring gjennom sosial interaksjon og praktisk læring i elevfellesskapen
er godt dokumentert i forskingslitteraturen, er det mindre kjent korleis lærarar i aldersblanda
elevgrupper gjer seg nytte av ...
Museum som læringsarena
(OsloMet, 2018-04-30)
Min bacheloroppgave er basert på en kvalitativ studie, hvor jeg har valgt å undersøke hvordan læring skjer utenfor klasserommet. Jeg har tatt utgangspunkt i Zoologisk museum i Oslo som en læringsarena, og bruker observasjon ...