Search
Now showing items 1-10 of 14
Profesjonskvalifisering : Innlegg og kommentarer ved presentasjon av boka Kvalifisering for profesjonsutøving
(Høgskolen i Oslo, 2010)
Sentralt i den boka som blir lansert er data m.a. innsamla i StudData-prosjektet ved SPS, som
eg har hatt tilgang til frå eg starta i bistilling ved senteret i 2005. Eit viktig siktemål med boka
er difor å beskrive ...
Høyskolen som kunnskapens hus
(Høgskolen i Oslo, 2007)
Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007
Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ...
Profesjonsidentitet i arbeidsmarkedet – en skisse for studie av forpliktelse, lojalitet og motivasjon overfor arbeidsorganisasjon og profesjon
(Høgskolen i Oslo, 2005)
Hvert år utdannes det et stort antall profesjonelle yrkesutøvere fra høyskoler og universiteter. Dette prosjektet legger opp til en longitudinell studie av hvorfor profesjonelle yrkesutøvere identifiserer seg med profesjonen ...
Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
(Høgskolen i Oslo, 2011)
I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger ...
Tilbakeblikk på utdanningen - Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
(Høgskolen i Oslo, 2008-02)
Profesjonsutdanningers egenart er at de leder frem til bestemte yrker og bestemte jobber i bestemte sektorer. Å legge grunnlaget for god utøvelse av disse yrkene er noe av formålet med utdanningen. I dette notatet presenteres ...
Frafallsundersøkelse : StudData panel 2
(Høgskolen i Oslo, 2010)
Dette notatet er utarbeidet for forskere som jobber med datamaterialet fra StudData
undersøkelsen. Temaet er frafallet i StudData undersøkelsen. StudData er en longitudinell
spørreskjemaundersøkelse som følger tre kull ...
Arbeidsmarkedssituasjon for høyskoleutdannede
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)
Denne rapporten belyser hvordan studenter som fullførte en høgskoleutdanning i 2007 har tilpasset seg arbeidsmarkedet de fire første årene etter fullført utdanning (2008 – 2011). Målet er å si noe om arbeidsmarkedsstatus ...
Avgangsstudenten - Studentenes vurdering av undervisning, praksis, studieforhold, tilegnet kompetanse, studieatferd og fremtidig utdanning
(Høgskolen i Oslo, 2009)
Denne rapporten undersøker tredjeårsstudenters vurdering av sin utdanning samlet sett og av undervisning, praksis, egen innsats og kompetansetilegnelse. Rapporten tar også opp studentenes planer om etter‐ og videreutda ...
Høgskolenes betydning for regional rekruttering til næringsrettede profesjonsyrker
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)
I denne rapporten undersøkes rekrutteringen til næringsrettede utdanningsgrupper ved utvalgte læresteder på Vestlandet og i Oslo og Akershus. Videre undersøkes hvor de uteksaminerte kandidatene fra disse lærestedene og ...
Frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet
(Oslo Metropolitan University, 2018)
Formålet med studien har vært å få mer kunnskap om årsaker til frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet. Tilstandsrapporten for høyere utdanning (2016) viser at frafallet ved OsloMet har vært opp mot 30 prosent de ...