Search
Now showing items 1-10 of 61
Høyskolen som kunnskapens hus
(Høgskolen i Oslo, 2007)
Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007
Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ...
Realisering av arbeidstidspreferanser blant leger og sykepleiere
(Høgskolen i Oslo, 2005)
Profesjonslitteraturen gir et bilde av profesjonelle som sterkt motiverte og med arbeidet som sin viktigste livsinteresse (Freidson 2001). Profesjonelles innsats i helsesektoren støtter bare delvis opp om dette inntrykket, ...
PROFESSIONAL OCCUPATIONS AND STATUS: A sociological study of professional occupations, status and trust
(Høgskolen i OsloGøteborg University, 2006)
Occupation is the most important dimension behind social classes, closely connected with education and salary as well as status and prestige. The sociology of professions, since its classical period, has been related more ...
Learning outcome in professional education: The influence of institutional and student characteristics
(Høgskolen i Oslo, 2005)
This study aims at analysing how students’ learning outcome is affected by three sets of factors: students’ background, the teaching environment and students’ own effort and learning style. The analyses are based on a set ...
Profesjonsidentitet i arbeidsmarkedet – en skisse for studie av forpliktelse, lojalitet og motivasjon overfor arbeidsorganisasjon og profesjon
(Høgskolen i Oslo, 2005)
Hvert år utdannes det et stort antall profesjonelle yrkesutøvere fra høyskoler og universiteter. Dette prosjektet legger opp til en longitudinell studie av hvorfor profesjonelle yrkesutøvere identifiserer seg med profesjonen ...
Tilbakeblikk på utdanningen - Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
(Høgskolen i Oslo, 2008-02)
Profesjonsutdanningers egenart er at de leder frem til bestemte yrker og bestemte jobber i bestemte sektorer. Å legge grunnlaget for god utøvelse av disse yrkene er noe av formålet med utdanningen. I dette notatet presenteres ...
Førsteårsstudentene - Utdanningsvalg, studieatferd og vurdering av studiet og undervisningsopplegg
(Høgskolen i Oslo, 2007-04)
Tema for denne rapporten er studentenes syn på eget utdanningsvalg, studieatferd og studietilfredshet ved starten av studiet. Analysene er særlig rettet mot studentene i sykepleier-, allmennlærer-, førskolelærer-, sosionom- ...
Rekruttering, studiesituasjon og kompetanse : Ei undersøking av rekruttering og kvalifisering til sosialt arbeid
(Høgskolen i Oslo, 2007)
I mai 2006 vart det inngått ein avtale mellom Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger,
sosionomer og vernepleiere – FO – og Høgskolen i Oslo, Senter for profesjonsstudier om
gjennomføring av prosjektet ...
Organizational commitment among public and private sector professionals
(Høgskolen i Oslo, 2009)
Public sector workers are partly portrayed as highly motivated and with relatively altruistic values, and partly as lazy and opportunistic. This article compares the level of organizational commitment in professional groups ...
Professionalism in a knowledge society: The academic drift of professional education in the “new” professions
(Høgskolen i Oslo, 2006)
A central argument in this paper is that a greater emphasis on knowledge and epistemological cultures is needed to understand the challenges of professionalism in modern globalized knowledge societies. A knowledge society ...