Browsing Centre for the Study of Professions by Title
Now showing items 1-20 of 89
-
Arbeidsmarkedssituasjon for høyskoleutdannede
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne rapporten belyser hvordan studenter som fullførte en høgskoleutdanning i 2007 har tilpasset seg arbeidsmarkedet de fire første årene etter fullført utdanning (2008 – 2011). Målet er å si noe om arbeidsmarkedsstatus ... -
Arbeidsmigrasjon, makt og styringsideologier: Norsk byggenæring i en brytningstid
(Universitetsforlaget, 2015)Norsk byggenæring har tradisjonelt vært preget av høy produktivitet, høyt kompetansenivå og sterk forankring i håndverksfaglige tradisjoner, samt relativt høye lønninger og trygge arbeidsvilkår. Hva har skjedd med ... -
Autonomi og evidensbasert praksis
(Høgskolen i Oslo, 2004)Profesjonsaktørar er beslutningstakarar. Med grunnlag i utdanning og kompetanse er dei gitt rettar og pliktar innan definerte samfunnsområde til å utøve praksis og løyse problem av ulike slag. Dei er også viktige ... -
Avgangsstudenten - Studentenes vurdering av undervisning, praksis, studieforhold, tilegnet kompetanse, studieatferd og fremtidig utdanning
(Høgskolen i Oslo, 2009)Denne rapporten undersøker tredjeårsstudenters vurdering av sin utdanning samlet sett og av undervisning, praksis, egen innsats og kompetansetilegnelse. Rapporten tar også opp studentenes planer om etter‐ og videreutda ... -
Change in job values during education
(Høgskolen i Oslo, 2004)Previous research has suggested that preferences for work or job values are important in explaining occupational positions. However, these findings show rather conflicting results, indicating that job values emerge in ... -
Connecting to professional knowledge
(Høgskolen i Oslo, 2004)Studies of students’ educational outcome tend to be based on rather simple input output models. The aim of this paper is to demonstrate that a better understanding of professional knowledge and the longitudinal characteristics ... -
Deltidsutdanningen i sykepleie - Rekruttering, tilfredshet, kompetanse og møte med arbeidslivet
(Høgskolen i Oslo, 2009)Denne rapporten omhandler tidligere studenter ved deltidsutdanningen i sykepleie ved Høgskolen i Oslo (HiO). Hensikten med rapporten er å øke kunnskapen om sykepleiere som rekrutteres til og er utdannet ved de ... -
DEMOCRATIC LEGITIMACY - Working agreement or rational consensus?
(Høgskolen i Oslo, 2006)The quest for deliberative democracy is connected to the difficulties with what we for the sake of simplicity refer to as a voting model of democracy.1 This model holds elections and votes as the central features of ... -
Development of lifestyle preferences in professional training
(Høgskolen i Oslo, 2004)Professional training includes more than learning skills. Values and attitudes are central parts of the professional knowledge and identity (Freidson 2001). The aim of this paper is to examine the influence of professional ... -
Dommen over enhetsskolen : Når skolepolitikken utformes i rettssalen
(Høgskolen i Oslo, 2003)Trondheim 6. februar 2001. Jeg har nettopp inntatt tilhørerbenken på andre rad i rettssal 2 i Trondheim Tinghus. Rettssaken som starter denne dagen og som jeg skal observere omhandler 26 år gamle Pål Lønnvik som har saksøkt ... -
Educational choice and persistence in male and female dominated fields
(Høgskolen i Oslo, 2005)Even though female students now make up more than half of all higher education students in many countries, the distribution of women across fields of study is still very uneven. This study examines the gendered nature of ... -
Elitestudenter i diakonal utdanning? : En sammenligning av studenters bakgrunn og motivasjon i to ulike sykepleierutdanninger
(Høgskolen i Oslo, 2007)I dette notatet er vi opptatt av bakgrunn og motivasjon hos studenter som rekrutteres inn til to ulike sykepleierutdanninger i Oslo, henholdsvis ved Høgskolen i Oslo og ved Diakonhjemmets Høgskole. Grunnen til denne ... -
Epistemic cultures among beginning professionals
(Høgskolen i Oslo, 2006)One of the key characteristics of professions is that they are knowledge based occupational groups. Professional education and training is therefore an essential element of professionalism. During the last 30-40 ... -
Er høgskolene regionale kvalifiseringsinstitusjoner? : Likheter og ulikheter mellom høgskolene på Vestlandet og i hovedstadsregionen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012-03)De spørsmålene som undersøkes og belyses i denne rapporten omfatter viktige faglige og politiske temaer: I hvilken grad rekrutterer høgskolene personer fra ulike regioner til høyere utdanning, og i hvilken grad forsyner ... -
Ettertanke: Veit vi no meir om utfordringane?
(Høgskolen i Oslo, 2008)Innlegg på konferansen «Utdanningen av lærere - erfaringer og utfordringer» Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo 25. august 2008 -
Evidence-based practice in teaching and teacher education: What is it? What is the rationale? What is the criticism? Where to go now?
(Høgskolen i Oslo, 2005)Invited paper to a workshop at the conference Professional Development of Teachers in a Lifelong Perspective: Teacher Education, Knowledge Production and Institutional Reform. Centre for Higher Education, Greater Copenhagen ... -
Female professionals’ working hours
(Høgskolen i Oslo, 2005)The aim of this paper is to examine female professionals’ working hours, particularly the tendency to work reduced hours. Earlier research indicates a considerable variation in female professionals’ working hours (Hoel ... -
Forskning om profesjonsutvikling i skolen - med kollegial veiledning i fokus: ”Som man roper i skogen, får man svar”
(Høgskolen i Oslo, 2005)I de fleste europeiske land er det igangsatt mer og mindre systematiske forsøks- og utviklingsprosjekt for nyutdannete lærere, med tanke på å lette deres overgang fra utdanning til profesjonell yrkesutøvelse. I Norge har ... -
Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
(Høgskolen i Oslo, 2011)I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger ... -
Frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet
(Oslo Metropolitan University, 2018)Formålet med studien har vært å få mer kunnskap om årsaker til frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet. Tilstandsrapporten for høyere utdanning (2016) viser at frafallet ved OsloMet har vært opp mot 30 prosent de ...