• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • SIFO - Consumption Research Norway
    • SIFO - Rapport
    • View Item
    •   DSpace Home
    • SIFO - Consumption Research Norway
    • SIFO - Rapport
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering

    Thumbnail
    Abstract
    Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju Nav-enheter. Det skiller seg også fra de tidligere frontlinje-prosjektene ved å trekke et skarpt skille mellom økonomisk rådgivning og gjeldsforhandlinger, og ved å ha et sterkt fokus på organisasjonsutvikling. Kompetansesenteret har behandlet i alt 1025 saker fra de sju opprinnelige deltakerområdene med overveiende gode resultater. Prosjektet har også levert bra på de fleste delmålene, herunder etablering av en identisk tjeneste for alle med gode muligheter for utenrettslige løsninger, oppbygging av et sterkt kompetansemiljø både i senteret og i faglig team, utvikling av et profesjonelt og ensrettet saksbehandlingssystem, og understøtting av Nav som kommunens velferdsaktør. Prosjektet har demonstrert at T-modellen fungerer både for den sentrale enhetens vedkommende og lokalt — da særlig gjennom implementeringen av forebyggende tiltak i Inn-Trøndelag. Overføringsverdien av disse resultatene er høy. Prosjektet har imidlertid også støtt på betydelige utfordringer underveis. Én av dem har vært motstand mot endring i noen av de lokale enhetene. Bl.a. som en følge av dette har det gjennomgående blitt sendt inn for få saker til kompetansesenteret. Det betyr at flere av de deltakende kommunene ikke har fått fullt ut benyttet den gratis-ressursen som senteret representerer. Forventningene om utvikling av mer forebyggingsrettede økonomiske rådgivningstjenester lokalt har — på ett unntak nær — heller ikke blitt innfridd. Prosjektets hovedproblem har vært at kompetansesenteret har stått utenfor styringslinjene i Nav, samtidig som utøvelsen av lederansvaret lokalt har vært svakt. Ikke desto mindre kan verdien av disse erfaringene neppe undervurderes i et videreføringsperspektiv.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/6501
    Collections
    • SIFO - Rapport [242]
    Date
    2020
    Author
    Poppe, Christian
    Borgeraas, Elling
    Bakkeli, Nan Zou
    Show full item record
    Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering (2.286Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc