• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • SIFO - Consumption Research Norway
    • SIFO - Rapport
    • View Item
    •   DSpace Home
    • SIFO - Consumption Research Norway
    • SIFO - Rapport
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Virkemidler for forbruksendringer – med utgangspunkt i tiltak fra Klimakur 2030

    Thumbnail
    Abstract
    Rapporten omfatter innsamling, systematisering og evaluering av forbruksrettede virkemidler for å utløse et utvalg av tiltakene i Klimakur 2030. For å endre forbruket kan vi skifte ut produkter til mer klimavennlige alternativer, omorganisere forbruket, eller redusere forbruksnivået. Virkemidler for å skape slike forbruksendringer kan enten rettes mot individet, mot den sosiale og kulturelle konteksten forbruket foregår i, eller mot de materielle strukturene. SIFO har utredet forbruksrettede virkemidler som kan bidra til å utløse ni tiltak hvor forbruksendringer er sentrale for å redusere klimagass utslippene innenfor transport, landbruk, boligoppvarming, tekstil og plast. Følgende læringspunkter oppsummerer arbeidet: • Helhetlige virkemidler har best effekt • Virkemidler må være treffsikre • Virkemidler må være koordinerte • Tiltakene og virkemidlene må favne hele forbruket • Kunnskaps- og ferdighetsheving er nødvendig • Forbrukerne må ha tillit til virkemidlenes klimaeffekt • Virkemidler må ikke forutsette klimavennlige holdninger og verdier for å ha effekt • Få virkemidler er effektmålte • Det trengs mer kunnskap om atferdsendringer som virkemiddel i omstillingsprosesser
     
    This report includes the collection, systematization and evaluation of consumption-oriented instruments to achieve the measures reported in Klimakur 2030. To change consumption, we can replace products with more climate-friendly alternatives, reorganise consumption, or reduce consumption levels. Instruments to spur such changes in consumption can either be directed towards the individual consumer, at the social and cultural context in which consumption takes place, or at the material structures. SIFO has studied consumer-oriented instruments to achieve nine measures to reduce greenhouse gas emissions within transport, agriculture, domestic heating, textiles and plastics. The following learning points summarize the work: • Holistic measures have the best effect • Measures must be accurate • Measures must be coordinated • The measures and instruments address the totality of consumption • Knowledge and skills development • Consumer trust in the effect of the instruments • Instruments must not presuppose climate-friendly attitudes and values in order to be effectful • Few instruments are effect-measured • More knowledge is needed about behavioural change as a tool in transition processes
     
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/6496
    Collections
    • SIFO - Rapport [243]
    Date
    2020
    Author
    Tangeland, Torvald
    Heidenstrøm, Nina
    Haugrønning, Vilde
    Throne-Holst, Harald
    Hebrok, Marie
    Klepp, Ingun Grimstad
    Laitala, Kirsi
    Steinnes, Kamilla Knutsen
    Show full item record
    Forside rapport 15-2020c .pdf (152.3Kb)
    Virkemidler for forbruksendringer - med utgangspunkt i tiltak fra Klimakur 2030 (3.632Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc