• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Health Sciences
    • HF - Student theses
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Health Sciences
    • HF - Student theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Preoperative forberedelser til barn: Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn?

    Thumbnail
    Abstract
    Bakgrunn Mange barn som blir innlagt på sykehus opplever å føle på stress og usikkerhet. Det er derfor viktig å sikre at barnet opplever mestring for at de skal få en god sykehusopplevelse, og for å unngå konsekvenser som kan ha negativ påvirkning under og etter oppholdet. Vi ønsket med et preoperativt perspektiv å sette et fokus på økt mestring og mindre opplevelse av stress hos barn, og sykepleierens oppgaver for å sikre dette. Problemstilling Hvordan kan sykepleier gjennom preoperative forberedelser fremme mestring og redusere stress hos barn? Hensikt Hensikten med oppgaven er å identifisere tiltak for hvordan sykepleieren kan sikre at barnet opplever mestring og resuerer stress med hjelp av preoperative forberedelser Metode Oppgaven baserer seg på et systematisk litteraturstudie hvor vi kom frem til åtte forskningsartikler som vi har funnet i databasene SveMed+, Cinahl og Oria. Artiklene ble tatt i bruk for å belyse vår problemstilling. Målgruppen i vår litteraturstudie er barn 6-12 år. Resultater I forskningsartiklene, litteraturen og i egen praksis, har vi sett at lek spiller en stor rolle for at barna i vår aldersgruppe skal føle på mestring og at dersom barn føler de mestrer situasjonen de er i vil de også føle seg trygge. Dette er viktig for å unngå komplikasjoner som kommer av utrygghet. Mestring kan etter våre funn oppnås ved informasjon, kommunikasjon, foreldre, avledning og lek, dette vil også redusere stress. Konklusjon Sykepleieren kan bidra til barns følelse av mestring preoperativt gjennom god og alderspasset informasjon, kommunikasjon som bygger gode relasjoner, foreldre som ressurs og lek.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/6490
    Collections
    • HF - Student theses [134]
    Date
    2020
    Author
    Schønning, Erle Johanne Haug
    Slåttsveen, Elise Bråthen
    Show full item record
    Bacheloroppgave SYBA3900 Gruppe 101.pdf (1.263Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc