SPS - Rapporter
Browse by
Recent Submissions
-
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere - en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
(Høgskolen i Oslo, 2007-06)Det er ikke uvanlig å operere med et skille mellom utdanning og yrkesfelt, der kvalifisering assosieres med utdanning. Skillet er problematisk, dels fordi utdanningen er ramme for kvalifisering både i yrkesfelt og ved ... -
Rekruttering, studiesituasjon og kompetanse : Ei undersøking av rekruttering og kvalifisering til sosialt arbeid
(Høgskolen i Oslo, 2007)I mai 2006 vart det inngått ein avtale mellom Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere – FO – og Høgskolen i Oslo, Senter for profesjonsstudier om gjennomføring av prosjektet ... -
Førsteårsstudentene - Utdanningsvalg, studieatferd og vurdering av studiet og undervisningsopplegg
(Høgskolen i Oslo, 2007-04)Tema for denne rapporten er studentenes syn på eget utdanningsvalg, studieatferd og studietilfredshet ved starten av studiet. Analysene er særlig rettet mot studentene i sykepleier-, allmennlærer-, førskolelærer-, sosionom- ... -
Tilbakeblikk på utdanningen - Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
(Høgskolen i Oslo, 2008-02)Profesjonsutdanningers egenart er at de leder frem til bestemte yrker og bestemte jobber i bestemte sektorer. Å legge grunnlaget for god utøvelse av disse yrkene er noe av formålet med utdanningen. I dette notatet presenteres ... -
Deltidsutdanningen i sykepleie - Rekruttering, tilfredshet, kompetanse og møte med arbeidslivet
(Høgskolen i Oslo, 2009)Denne rapporten omhandler tidligere studenter ved deltidsutdanningen i sykepleie ved Høgskolen i Oslo (HiO). Hensikten med rapporten er å øke kunnskapen om sykepleiere som rekrutteres til og er utdannet ved de ... -
Avgangsstudenten - Studentenes vurdering av undervisning, praksis, studieforhold, tilegnet kompetanse, studieatferd og fremtidig utdanning
(Høgskolen i Oslo, 2009)Denne rapporten undersøker tredjeårsstudenters vurdering av sin utdanning samlet sett og av undervisning, praksis, egen innsats og kompetansetilegnelse. Rapporten tar også opp studentenes planer om etter‐ og videreutda ... -
Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
(Høgskolen i Oslo, 2011)I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger ... -
Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon
(Høgskolen i Oslo, 2011)Denne rapporten undersøker forestillinger om lærerprofesjonalitet, og på hvilken måte disse varierer mellom politiske myndigheter, Utdanningsforbundet, lærere og lærerutdannere. I rapporten undersøkes også på hvilken måte ... -
Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutddanninger
(Høgskolen i Oslo, 2011-04)Denne rapporten fokuserer på praksisopplæring og undervisning med utgangspunkt i en spørreskjemaundersøkelse blant lærere ved universitet og høgskoler ved sykepleierutdanningen, allmennlærerutdanningen, førskolelærerutdanningen, ... -
Er høgskolene regionale kvalifiseringsinstitusjoner? : Likheter og ulikheter mellom høgskolene på Vestlandet og i hovedstadsregionen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012-03)De spørsmålene som undersøkes og belyses i denne rapporten omfatter viktige faglige og politiske temaer: I hvilken grad rekrutterer høgskolene personer fra ulike regioner til høyere utdanning, og i hvilken grad forsyner ... -
Praksis i studiene : En undersøkelse blant praksisveiledere, faglærere og studenter ved fem profesjonsutdanninger
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012-01)I denne rapporten undersøkes praksis som læringsarena i fem profesjonsutdanninger i Norge: sykepleie-, allmennlærer-, sosialarbeider-, førskolelærer og fysioterapeututdanningen. Vi ser særlig på tre sider ved utdanningskvaliteten: ... -
Studieprogrammene : En beskrivelse og analyse av fagplaner og pensum mv. ved BSV-utdanningene
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Dette arbeidsnotatet er deskriptivt: det beskriver de enkelte BSV‐utdanningenes fagplaner og pensumlister. Det er å betrakte som grunnlagsmaterialet for annet arbeid gjort i prosjektet, men tegner i seg selv også et bi ... -
Sosialfaglig kompetanse : En analyse av arbeidsrapporter fra BSVutdanningene
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Formålet med denne rapporten er å sammenstille og gi en tolkning av hva 13 arbeidsgrupper ved ulike universiteter og høgskoler mener er felles kompetanse i utdanningene sosialt arbeid, barnevernspedagog og vernepleie ( ... -
NAV, arbeidslinja og sosialarbeiderutdanningene - BSV-utdannernes syn på NAV-reformen og arbeidsinkludering
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Formålet er å få mer kunnskap om forholdet mellom NAV og BSV-utdanningene (barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningen). Notatet ... -
Høgskolenes betydning for regional rekruttering til næringsrettede profesjonsyrker
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne rapporten undersøkes rekrutteringen til næringsrettede utdanningsgrupper ved utvalgte læresteder på Vestlandet og i Oslo og Akershus. Videre undersøkes hvor de uteksaminerte kandidatene fra disse lærestedene og ... -
Arbeidsmarkedssituasjon for høyskoleutdannede
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne rapporten belyser hvordan studenter som fullførte en høgskoleutdanning i 2007 har tilpasset seg arbeidsmarkedet de fire første årene etter fullført utdanning (2008 – 2011). Målet er å si noe om arbeidsmarkedsstatus ... -
Praksisrelevans og kompetansebehov : Vurderinger av BSV-utdanningene
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Dette notatet er del av prosjektet «Praksisnærhet og utdanningserfaringer» som Senter for profesjonsstudier har utført på oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet(UHR). Prosjektet er del av UFR-prosjektet «Sosialfaglig ... -
Utdanninger og kompetansebehov : En analyse av BSV-utdanningenes historie siden 1970
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Dette notatet vil ta for seg BSV-utdanningenes historie fra begynnelsen av 1970-årene med særlig blikk på debattene om organiseringen av utdanningene og på rammeplanene. Et av temaene vil være hvilken problemforståelse som ... -
Omfang av felleselement i BSV-utdanningane - argumentasjon og konsekvens
(Høgskulen i Volda, 2015)Målet med prosjektet var å følgje opp noko av det sentrale innhaldet i «Samspelsmeldinga» (nr. 13) – å samanlikne utdanningar og å utvikle meir kunnskap både om fagleg innhald og argumentasjon for og i mot, utdanningar med ... -
Arbeidsmigrasjon, makt og styringsideologier: Norsk byggenæring i en brytningstid
(Universitetsforlaget, 2015)Norsk byggenæring har tradisjonelt vært preget av høy produktivitet, høyt kompetansenivå og sterk forankring i håndverksfaglige tradisjoner, samt relativt høye lønninger og trygge arbeidsvilkår. Hva har skjedd med ...