SAM - Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy
Browse by
Recent Submissions
-
Systematisk frafallsforebygging i videregående skole – en evaluering med klyngerandomisert design – andre underveisrapport
(Høgskolen i Oslo og Akershus; Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM), Institutt for sosialfag, Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), 2017-12-31)Denne andre rapporten i IKO-prosjektet beskriver implementeringserfaringer og de første effektanalysene basert på forskjellige datakilder. Disse dataene gir oss et bilde om hvordan IKO-modellen har blitt implementert, ... -
Systematisk frafallsforebygging i videregående skole – en evaluering med klyngerandomisert design – første underveisrapport
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016-12-31)Denne første underveisrapporten beskriver bakgrunnen for forskningsevalueringen av en modell for systematisk frafallsforebygging i videregående skole som prøves ut i fire fylkeskommuner fra høsten 2016. Rapporten gjør rede ... -
Policy brief – Å forebygge frafall i videregående opplæring - en klyngerandomisert evaluering av IKO-modellen
(OsloMet – storbyunuversitetet, Fakultet for samfunnsvitenskap, Institutt for sosialfag, 2019-03-13)Forskere ved OsloMet har evaluert effektene av IKO-modellen gjennom en randomisert kontrollert studie (RCT), og belyser implementeringen gjennom en prosessevaluering. Prosjektet er utført av forskere ved Institutt for ... -
Kjærlighet og traumebevisst omsorg. Arbeid med ungdom med komplekse traumer i barnevernsinstitusjon
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Ungdom med komplekse traumer som følge av omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og så videre, har gjerne behov som ikke nødvendigvis dekkes i et vanlig hjem, og blir derfor ofte plassert i institusjoner med ansatte som ... -
Å møte utfordrende barn i skolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med ... -
Samfunnsarbeid i et minoritetsperspektiv
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)I oppgaven utforsker jeg samfunnsarbeiderrollen i et minoritetsperspektiv og ser på hvordan kritisk refleksjon kan bidra til å styrke rollen. Jeg undersøker frivillige organisasjoner som integreringsarena i et flerkulturelt ... -
Fordi om skilsmisse er vanlig, er det vondt. På hvilken måte kan en sosionom i barneskolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)En oppgave med fokus på hvilke reaksjoner og konsekvenser samlivsbrudd kan ha på barn i alderen seks til tolv år, hva som kan være utfordrende og hva barnet kan ha behov for. Hvilke ressurser og muligheter en sosionom har ... -
Sosionomen og Dramadronningen. Rusbehandling: Det komplekse miljøarbeidet og det uformelle språket sosialarbeidere imellom
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Oppgaven omhandler årsaker til at sosialarbeidere innen rusbehandling noen ganger bruker et uformelt språk seg imellom de selv kanskje vil kalle uprofesjonelt. Hva kan kan være med på å forme dette språket og hvordan kan ... -
Ung og alene i et fremmed land - Om tilrettelegging i en ny tilværelse for bosatte enslige mindreårige flyktninger
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)I denne oppgaven ønsker jeg å få mer kunnskap om hvilke behov enslige mindreårige flyktninger har etter bosetting i en kommune. Jeg ønsker også å se på på hvordan en sosionom kan bidra med å tilrettelegge for at disse ... -
Fra åpenbar til skjult makt. Om det flertydige maktforholdet mellom sosionomen og foreldre i barneverntjenesten
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Over 53 000 barn og unge mottok i 2015 tiltak fra barnevernet (Statistisk sentralbyrå 2016). Barneverntjenestens arbeid er stadig i nyhetsbildet, men det er som regel med kritisk blikk og anklager om dårlig arbeid. Kritikken ... -
Når klemmen protokollføres - Klem som alternativ til tvang på ungdomshjem
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Innføring av kjærlighet i barnevernsloven står for dør. Forfatteren drøfter derfor muligheten til å gi en klem som alternativ til tvang, hovedsaklig ved utageringssituasjon på ungdomshjem. Oppgaven dreier seg rundt ... -
Utenfor samfunnet - Innenfor gruppen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Denne oppgaven skal handle om hvordan man kan støtte og hjelpe personer med rusavhengighet gjennom sosialt gruppearbeid. Innledningsvis vil jeg beskrive valg av tema sosialt gruppearbeid med personer med rusavhengighet. I ... -
De tusen första (potentiellt traumatiserande) dagarna - En litteraturstudie om traumatiserade asylsökande mödrar och deras små barn
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)I 2015 översteg antal människor på flykt i världen för första gången 60 miljoner. Runt 30.100 av dem kom till Norge för att söka asyl och i slutet av 2016 var det ca. 199.000 personer med flyktingbakgrund bosatt i landet. ... -
Inni utenforskapet - Om kultursensitivitet i oppsøkende sosialt arbeid
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)I denne oppgaven utforskes mangfoldsperspektivet i sosialt arbeid. Mer konkret; hvordan en kultursensitiv holdning hos sosialarbeideren kan være viktig i samhandling med krysskulturelle brukere i oppsøkende sosialt arbeid. ... -
With these two hands my mother holds me, cares for me, this i love. But With these two hands my mother hits me-this i hate. En oppgave om foreldreveiledning som forebyggende tiltak i etniske minoritetsfamilier som praktiserer oppdragervold.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Temaet jeg ønsker å belyse i min bacheloroppgave er foreldreveiledning som forebyggende tiltak i møte med etniske minoritetsforeldre som praktiserer oppdragervold. Ettersom jeg er oppvokst i Norge med foreldre som har ... -
Å LEVE GODE LIV SOM SEG SELV. Sosialt arbeid i møte med ungdom som opplever kjønnsinkongruens
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)For meg handler en viktig del av sosialt arbeid om å bidra til at mennesker kan få leve gode liv som seg selv. I dagens samfunn er dette utfordrende for ungdom som opplever kjønnsinkongruens.Det forplikter oss som ... -
Vis meg din forståelse, så skal jeg fortelle deg hvordan jeg har det. En oppgave om forståelse av ´atferd` som handling i møte med unge med ´atferdsproblemer´.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Er ´problembarn` bare vanskelige barn? Jeg tror ikke det. Min hypotese er at ´atferdsproblemer` er kommunikasjon og meningsbærende uttrykk. Gjennom oppgaven vil jeg redegjøre for, belyse og drøfte hvordan forståelse av ... -
Om brystkreft og fysisk aktivitet i sosialt arbeid
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Kreft er en sykdom som rammer over 30.000 personer hvert år i Norge. Tall fra kreftforeningen viser at rundt 200 kreftformer rammer mennesker i alle aldre, hvor brystkreft er en av disse. 3415 kvinner fikk brystkreft i ... -
Overgangsrite - Traumebevisst omsorg med asylsøkerbarn- og ungdom
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Oppgaven tar for seg asylsøkerbarn- og ungdoms møte med det norske mottakssystemet. Gjennomgående tema er hvordan man kan møte barna med et traumebevisst perspektiv og med traumebevisst omsorg. I oppgaven legges det frem ... -
Fellesskapet som ressurs. En oppgave om sosialt gruppearbeid med jenter utsatt for seksuelle overgrep
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Bacheloroppgaven belyser hvordan sosialt gruppearbeid kan være et verktøy for å bistå utsatte i bearbeidelsesprosessen av seksuelt overgrep. Teori forklarer at skam- og skyldfølelse kan være en medvirkende årsak til hvorfor ...