• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • AFI - Work Research Institute
    • AFI - Rapport
    • View Item
    •   DSpace Home
    • AFI - Work Research Institute
    • AFI - Rapport
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    De vanskelige overgangene

    Thumbnail
    Abstract
    Denne rapporten gir en oversikt over utfordringer som unge med nedsatt funksjonsevne møter i overgangen mellom utdanning og arbeid, hvordan norske myndigheter forholder seg til disse ut-fordringene, og avsluttes med noen anbefalinger om hva som kan gjøres for å bedre overgangene. Rapporten viser at overgangen for mange unge funksjonshemmede er svært vanskelig. Faktorer som fremmer overgangen til høyere utdanning og arbeid er god oppfølging og tilrettelegging i ung alder, samt innsats fra familien. Faktorer som hemmer overgangen er mangel på tilrettelegging og tilgjengelighet i utdanning og arbeid, problemer med koordinering av tjenester og brudd i overgangen til voksenlivet, samt utfordringer med å kombinere jobb og studier med dårlig helse. Den overordnede funksjonshemmingspolitikken har vært rettet inn mot tilgang til skole, høyere utdanning og arbeidsliv, mens den mer spesifikke overgangspolitikken fokuserer på brobyggende tiltak i overgangene etter skole og studier, som handler om karriererådgivning, samarbeid skole-NAV, praksisplasser, traineeprogram, spesialtilpassede rehabiliteringstilbud og offentlige retningslinjer til ansatte i støtte-apparatet. Satsingen på disse overgangene har imidlertid vært noe mager, med unntak jobbstrategien som på sin side er ganske fersk. Det forslås tiltak som kan bidra til overgangssystemer som forebygger at unge funksjonshemmede faller fra i overgangene. Datagrunnlaget er tidligere innsamlet statistikk og faglitteratur på området, offentlige utredninger, stortingsmeldinger, lovtekster, offentlige budsjetter og avtaler, samt intervjuer med ansatte i politiske instanser, utdannings- og arbeidsliv og i støtteapparatet. I tillegg kommer også en spørre-undersøkelse blant 707 unge med nedsatt funksjonsevne, samt dybdeintervjuer med et utvalg unge med ulike typer funksjonsnedsettelser i arbeid og utdanning.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/6205
    Collections
    • AFI - Rapport [308]
    Date
    2013
    Author
    Legard, Sveinung
    Show full item record
    r2013-7.pdf (708.5Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc