• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • AFI - Work Research Institute
    • AFI - Rapport
    • View Item
    •   DSpace Home
    • AFI - Work Research Institute
    • AFI - Rapport
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    En framtid som lærer?

    Thumbnail
    Abstract
    Rapporten tar for seg erfaringer og resultater fra et forsøks- og utviklings-prosjekt ved åtte videregående skoler i fire fylker over tre år. Først gjennomgås prosjektets mål og organisatoriske ramme, og siktepunktet med arbeidet i ulike faser av prosjektet. Det gjøres rede for følgeforskningens ståsted og framgangsmåter. Gjennom tilrettelegging av lokale diskusjoner, skulle skolene som deltok definere tiltak de ønsket å prøve ut gjennom et skoleår, i den hensikt å forlenge og kvalitativt forbedre lærernes yrkeskarriere til beste for elevene. Ved å sammenlikne svarmønstre på spørsmål om framtidsperspektiver ved prosjektets Steen, Arild Henrikt, og etter utprøving av tiltak, får en indikatorer på hva som er oppnådd. Disse resultatene sammenholdes med et mer omfattende intervjumateriale knyttet til en gjennomgang av tiltak og erfaringer ved den enkelte skole. Resultatene holdes også opp mot en mindre spørreunder-søkelse blant lærere som allerede har sluttet i skolen før full pensjonsalder. Resultatene viser at det ved prosjektslutt er færre lærere som ser for seg tidligpensjon enn ved prosjektSteen, Arild Henrikt. De tiltakene som skolene vektlegger, og som synes å bety noe for forlengelse av yrkeskarrieren, er først og fremst tiltak knyttet til faglig utvikling og samarbeid og dermed til mestring av de daglige arbeidsoppgavene. Lokal ledelse og autonomi synes viktig, dvs. at tiltak og gjennomføring har utgangspunkt i drøfting og videreføring av egne erfaringer, innenfor - og i samspill med - sentralgitte rammer og aktører.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/6137
    Collections
    • AFI - Rapport [304]
    Date
    2002
    Author
    Blichfeldt, Jon Frode
    Show full item record
    Rapport 03-2002.pdf (521.1Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc