• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Begrepslæring i naturfag

    Thumbnail
    Abstract
    Temaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen for valget av tema og problemstillingen kan sees i lys av flere aspekter. Utvikling av begreper er et vesentlig element i elevens generelle utvikling. Begreper vil bidra til å utrykke egne opplevelser og oppfatninger, og de er en forutsetning for å kunne skjønne hva andre uttrykker, og ikke minst fremmer begreper evnen til uttrykke seg klart og presist (Johansen, 1976). Godt utviklet ordforråd og begrepsforståelse er nødvendig for læring. Jeg merket spesielt dette da barna mine var på ungdomsskolen. De hadde vanskeligheter med naturfag pga. innhold og begreper i faget, det var utfordrende, tungt og vanskelig å forstå faget. Begrepene var abstrakte og de korte definisjonene ga dem ikke mening. Da jeg var i praksis også så jeg at naturfaglig språk og faguttrykk skaper vansker for flere elever slik som det gjorde for mine unger. Dette kan være en av grunnene til at faget blir komplisert, og dermed blir elevene umotivert til å lære mer om faget. Som et forsøk på besvare problemstillingen, har jeg tatt i bruk det kvalitative forskningsintervjuet som metode. To lærere ved en skole i Oslo, har blitt intervjuet rundt sine synspunkter på hva som er viktig, samt utfordrende når de jobber med begrepslæring i naturfag. Oppgaven består av en teoridel, en metodedel, en funndel og en drøftingsdel, samt konklusjon. Teoridelen tar for seg relevant teori og forskning omkring temaet, som i drøftingsdelen blir drøftet opp mot hovedkategorier av sentrale funn fra informantene.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/5926
    Collections
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education [16]
    Date
    2018-04
    Author
    Alikhani, Oya
    Show full item record
    Oya Alikhani.pdf (1.052Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc