dc.contributor.advisor | Mette Birgitte Helleve | |
dc.contributor.author | Øverland, Alina Viktoria | |
dc.date.accessioned | 2015-06-25T19:29:24Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T21:26:43Z | |
dc.date.available | 2015-06-25T19:29:24Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T21:26:43Z | |
dc.date.issued | 2015-05-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12199/519 | |
dc.description | Denne bacheloroppgaven tar for seg tema dannelse og demokrati i den Ugandiske skolen. For å kunne drøfte dette, har det vært nødvendig å redegjøre for skolesituasjonen i Uganda da denne er svært annerledes enn i Norge. Skolene er i korte trekk preget av overfylte klasserom med manglende lokaler og ressurser. I denne oppgaven har jeg foretatt intervjuer og observasjoner av to lærere på skolen jeg hadde praksis på. Tendensene i studiet mitt viste at det foreligger en stor kontrast mellom det de sier og det de gjør i undervisningen. Det dominerende danningssynet i intervjuet er kategorialt, mens observasjonene mine viser til et materielt danningssyn. Drøftingen min er komparativ da det dreier seg om teori versus praksis i utdanningen. Mine nøkkelord i teksten vil være følgende: Dannelse, danningsteori, læringsteori, demokrati og demokratisk medborgerskap. | en_US |
dc.language.iso | no_NB | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.title | Danning og demokrati - Ord versus handling | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.relation.bachelor | Grunnskolelærer 1.-7.-trinn | en |
dc.relation.other | Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn | en_US |