• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Kritisk tenkning i demokratiopplæringen

    Thumbnail
    Abstract
    Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom praktiske erfaringer, som eksemplifisert gjennom kvalitative intervjuer med to samfunnsfaglærere. I oppgaven viser jeg hvordan kritisk tenkning kommer til uttrykk på ulike måter i opplæringa både om, for og gjennom demokrati, og at kritisk tenkning slik er en forutsetning for å drive god demokratiopplæring. Videre stiller jeg spørsmålet om kritisk tenkning blir og bør bli undervist som eksplisitt prinsipp, versus å flette det indirekte inn i undervisninga.
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12199/2865
    Collections
    • LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education [16]
    Date
    2018-04
    Author
    Hognestad, Therese
    Show full item record
    Therese_Hognestad2018.pdf (536.6Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc