Search
Now showing items 1-10 of 10
Traumebevisst omsorg for å ivareta barn og unge utsatt for incest
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
Som tema for min bachelor har jeg valgt incest og hvordan barnevernspedagogen i sitt arbeid, kan ivareta barn og unge utsatt for incest. Jeg ble spesielt interessert i tema da jeg valgte fordypningsverkstedet om incest og ...
Vis meg din forståelse, så skal jeg fortelle deg hvordan jeg har det. En oppgave om forståelse av ´atferd` som handling i møte med unge med ´atferdsproblemer´.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
Er ´problembarn` bare vanskelige barn? Jeg tror ikke det. Min hypotese er at ´atferdsproblemer` er kommunikasjon og meningsbærende uttrykk. Gjennom oppgaven vil jeg redegjøre for, belyse og drøfte hvordan forståelse av ...
Fortellinger gjennom rollelek. Et meningsfullt livsdrama
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
I dagens samfunn forstås barn som kompetente sosiale aktører. De skal ha rett og mulighet til å fortelle sin historie, bli hørt og bidra i spørsmål som angår dem selv. Når barnets historie er fragmentert eller problemfokusert, ...
Når samvær ikke er til barnets beste – samvær etter barneloven i saker med påstander om vold
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
Foreldres samlivsbrudd er et fenomen som berører stadig flere barn. Selv om de fleste foreldre som skiller lag, blir enige om bosted og samvær, er det likevel en økende andel foreldre som ikke blir enige, og som må gå ...
De tusen första (potentiellt traumatiserande) dagarna - En litteraturstudie om traumatiserade asylsökande mödrar och deras små barn
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
I 2015 översteg antal människor på flykt i världen för första gången 60 miljoner. Runt 30.100 av dem kom till Norge för att söka asyl och i slutet av 2016 var det ca. 199.000 personer med flyktingbakgrund bosatt i landet. ...
Miljøterapeutisk arbeid med enslige mindreårige asylsøkere
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
I 2016 kom det 241 enslige mindreårige asylsøkere til Norge som oppga at de var under 18 år (Bufdir 2015). Av disse 241 mindreårige asylsøkerne, var 69 av dem under 15 år. Dette er en kraftig nedgang, da det i 2015 var ...
Å møte utfordrende barn i skolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med ...
Fordeler og ulemper ved plassering av barn i beredskapshjem
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
Det har opp igjennom årene vært en debatt om bruken av beredskapshjem som tiltak, hvor det spesielt har blitt pekt på hensynet til barnet og de konsekvensene det har for barnet å bli plassert i en midlertidig omsorgsbase ...
Fordi om skilsmisse er vanlig, er det vondt. På hvilken måte kan en sosionom i barneskolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
En oppgave med fokus på hvilke reaksjoner og konsekvenser samlivsbrudd kan ha på barn i alderen seks til tolv år, hva som kan være utfordrende og hva barnet kan ha behov for. Hvilke ressurser og muligheter en sosionom har ...
Ung og skeiv. Hvordan skape miljøer som anerkjenner skeive barn og unge?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)
Med denne oppgaven vil jeg sette et fokus på hvordan det å være skeiv kan bidra til å gjøre barn og unge sårbare, og drøfte rundt hvordan vi som voksne kan minske denne sårbarheten gjennom å skape anerkjennende miljøer. ...