Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser

Abstract
Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk
dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og svenske butikker som ble
presentert for det norske Matkjedeutvalget i 2011 (NOU 2011: 4 «Mat, makt og avmakt.
Om styrkeforholdene i verdikjeden for mat»).
Som i NOU’en benytter vi butikk- og vareutvalgsdata fra Nielsen Norge til å se på
hvordan butikkstruktur og vareutvalget er i Norge sammenlignet med Sverige. Vi
utvidere analysene ved å (1) ta med Nederland som sammenligningsland, (2)
gjennomfører regionale analyser av butikkstruktur og vareutvalg i Norge, (3) utvider
vareutvalg til å dekke Nielsens åtte hovedgrupper innen mat, helse og skjønnhet og
vask- og husholdningsprodukter og (4) ser på prisforskjeller og prisutvikling mellom
land ved hjelp av indekser fra Eurostat.
Collections
- SIFO - Rapport [243]
Date
2019-07-11Author
Alfnes, Frode
Schjøll, Alexander
Dulsrud, Arne