Now showing items 1-20 of 143

    • Levekår, livskvalitet og kreft 

      Borgeraas, Elling Martin (Lysaker, SIFO, 1996)
      Dette notatet drøfter sammenhengen mellom kreft og økonomiske problemer. Hensikten er for det første å bidra til økt oppmerksomhet om kreftsykdommenes betydning for pasientene og deres familiers levekår. For det andre ...
    • Låneopptak 1995-96. Husholdningenes atferd i lånemarkedet de siste to år 

      Poppe, Christian (Lysaker, SIFO, 1997)
      I det siste har spørsmålet om vi er på vei inn i en ny jappetid vært mye fremme i media. Parallelt med oppslag om sterkt økende boligpriser, stor aktivitet i lånemarkedet og vekst i det private forbruket, meldes det om ...
    • Låneopptak 1995-96. Husholdningenes atferd i lånemarkedet de siste to år 

      Poppe, Christian (Lysaker, SIFO, 1997)
      I det siste har spørsmålet om vi er på vei inn i en ny jappetid vært mye fremme i media. Parallelt med oppslag om sterkt økende boligpriser, stor aktivitet i lånemarkedet og vekst i det private forbruket, meldes det om ...
    • Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende 

      randil; Stø, Eivind (Lysaker, SIFO, 1998)
      Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ...
    • Julegavehandel 1998 

      Borch, Anita (Lysaker, SIFO, 1998)
      Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ...
    • Miljømonitor 

      randil (Lysaker, SIFO, 1999)
      Dette notatet er en del av prosjektet ”Bærekraftig forbruk, forholdet mellom forbrukernes holdninger og handlinger. En monitor”. Prosjektet er finansiert av Program for forbrukerforskning, Program for bærekraftig produksjon ...
    • Produktutvikling og sortimentspolitikk i kjedenes tid 

      Jacobsen, Eivind (Lysaker, SIFO, 1999)
      I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på noen av betingelsene for produkt- og sortimentsutvikling i det norske jordbruksbaserte matvaresystemet - fra jord til bord. Mens de foregående innleggene i stort mon har lagt ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      randil (SIFO, Lysaker, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Forbruk på internett, mars 1999 

      Borch, Anita (Lysaker, SIFO, 1999)
      Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ...
    • Brukstid på vaskemaskin, støvsugere og komfyrer 

      Tufte, Per Arne (Lysaker, SIFO, 1999)
      Denne rapporten er basert på tre enqueter som Forbrukerrådet gjennomførte blant For-brukerrapportens abonnenter. Den første undersøkelsen er fra våren 1994 og omhandlet vaskemaskiner, den andre fra høsten 1995 og tok for ...
    • Hvordan opplever foreldre den kommersielle hverdagen? 

      Brusdal, Ragnhild (Lysaker, SIFO, 2000)
      Hvordan er det å vokse opp i dag? Og hvordan er det å være foreldre? Hvilke utfordringer og problemer står dagens foreldre overfor i en barndom og ungdomstid som ofte blir beskrevet som kommersiell, og hvor forbruk, moter ...
    • En intuitiv innføring i logistisk metode 

      Tufte, Per Arne (Lysaker, SIFO, 2000)
      I dette notatet tar jeg opp en meget vesentlig forutsetning for ordinær regresjon, nemlig at den avhen­gige variabelen i prinsippet må være metrisk eller kvantitativ, dvs. enten på intervall- eller forholds­talls­­nivå. ...
    • Prispåslag for meierivarer 1983 -1999 

      Strand, Marit (Lysaker, SIFO, 2000)
      Dette notatet om marginberegninger på meierivarer er en del av prosjektet margin­undersøkelser for jordbruksbaserte matvarer. Delprosjektet har som hovedformål å kartlegge prisstrukturen i distribusjonskanalen fra produsent ...
    • Forbrukernes rolle i lanseringen av økologisk melk 

      Vittersø, Gunnar (Lysaker, SIFO, 2000)
      Dette er en case-studie av lanseringen av økologisk melk på det norske markedet. Studien er en del av prosjektet ”Forbrukerens rolle i miljøpolitiske suksesser”. En overordnet problemstilling for prosjektet er hvilken rolle ...
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Lysaker, SIFO, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Jeg liker penger og skulle gjerne hatt mer…. Samtaler med barn og unge om det å vokse opp i en kommersiell hverdag 

      Brusdal, Ragnhild (Lysaker, SIFO, 2000)
      Det skrives å snakkes mye om dagens unge og hvordan det er å vokse opp i dag. Mange voksne uttrykker bekymringer for de oppvoksende slekter. En av disse bekymringene knytter seg til det vi kan kalle kommersialiseringen av ...
    • Blyfri bensin. Forbrukernes rolle i utfasingen av blyholdig bensin 

      Throne-Holst, Harald (Lysaker, SIFO, 2000)
      Vi har her tatt for oss utviklingen frem mot lanseringen av blyfri bensin, og den påfølgende utfasingen av blyholdig bensin. Vårt fokus har vært på forbrukernes rolle i denne prosessen. Dette er den fjerde og siste delen ...
    • Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje 

      Heggem, Reidun; Amilien, Virginie (Lysaker, SIFO, 2000)
      Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ...
    • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Lysker, SIFO, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • Forbrukerne i et globalt marked 

      Jacobsen, Eivind (Lysaker, SIFO, 2000)
      Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ...