Now showing items 1-20 of 243

    • Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge 

      Sverdrup, Sidsel (Lysaker, SIFO, 1992)
      Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre.
    • Reklame særlig rettet mot barn 

      Lunde, Tormod; Sverdrup, Sidsel (1995)
      Denne rapporten studerer ulike aspekter ved barn og reklame. Den er et bidrag som blant annet har til hensikt å studere forbrukernes syns­punkter i en debatt som hittil i stor grad har vært preget av myn­dig­heter og ...
    • Ungdommens eget forbruk 

      Brusdal, Ragnhild (Oslo, SIFO, 1995)
      Rapporten tar for seg ungdommens eget forbruk. Den handler ikke om deres totale forbruk, men om hva de bruker egne penger på. Dette tenkes å være et uttrykk for det ungdomskulturelle forbruk.
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Lysaker, SIFO, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Døgnåpen handel - konsekvenser for de ansatte. En arbeidsmiljøundersøkelse 

      Lavik, Randi (Lysaker, SIFO, 1998)
      Dette er en undersøkelse om arbeidsmiljøet til ansatte som arbeider på ulike tidspunkter i varehandelen. For å belyse dette har vi valgt ut dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Det er her man finner de lengste ...
    • Økt brukertilpasning i barnehagen? Sluttrapport fra Utviklingsprogrammet for barnehagesektoren 

      Bjørngaard, Johan Håkon; Bjørngaard, Johan Håkon; Mordal, Tove L. (Lysaker, SIFO, 1998)
      I denne rapporten presenterer vi sluttresultater fra ulike undersø-kelser i programkommunene før og etter tiltaksperioden, knyttet til BFDs utviklingsprogram for barnehagesektoren. Vi har tatt sikte på å belyse følgende ...
    • Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler 

      Enger, Anniken (Lysaker, SIFO, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni (Lysaker, SIFO, 1998)
      Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten her ...
    • Kjøpepress...hva er det for noe? 

      Storm-Mathisen, Ardis (Lysaker, SIFO, 1998)
      Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ...
    • Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk 

      Tufte, Per Arne; Borgeraas, Elling (Lysaker, SIFO, 1998)
      Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ...
    • Bærekraftig matforbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar (Lysaker, SIFO, 1998)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ...
    • Kampen om lokalene 

      Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Lysaker, SIFO, 1998)
      I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ...
    • Lommepenger, ekstrapenger og lærepenger 

      Brusdal, Ragnhild (Lysaker, SIFO, 1998)
      Ungdom og forbruk er et tema som er gjenstand for bekymring og konflikter i mange hjem. Denne rapporten handler om foreldre som forsørgere og oppdragere. Men den handler også om barna deres og hvor mye de får i lommepenger ...
    • Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo 

      Briel, Trond S. (Lysaker, SIFO, 1999)
      Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ...
    • Økologisk produsert mat: Forbrukernes vurderinger og bruksmønster 

      Nyberg, Anders; Wandel, Margareta; Torjusen, Hanne (Lysaker, SIFO, 1999)
      Forbrukerne har rett til å føle seg trygge på at maten de spiser ikke utgjør en fare for liv og helse. For forbrukerne er det derfor viktig å få informasjon slik at man kan gjøre velbegrunnede valg.
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Lysaker, SIFO, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement 

      Nyberg, Anders (Lysaker, SIFO, 1999)
      Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ...
    • Opprinnelsesmerking av mat 

      Bjørkum, Ellen (Lysaker, SIFO, 1999)
      Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ...
    • Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet. 

      Fagerli, Rønnaug (Lysaker, SIFO, 1999)
      Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ...
    • "Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer 

      Jacobsen, Eivind (Lysaker, SIFO, 1999)
      Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ...