Search
Now showing items 1-10 of 365
Fra rent til nyvasket
(Oslo, SIFO, 2003)
Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ...
Barns bruk av mobiltelefon og nettbrett
(2015)
Nummer: Fagrapport nr.2-2015 Pressemelding Tilknyttede prosjekter Barns spilling på smartmobil og nettbrett Nyheter
Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge
(Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, 2016)
Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
Understanding Financial Well-Being and CapabilityUnderstanding Financial Well-Being and Capability
(Oslo: Consumption Research Norway SIFO, 2018)
This report offers a working definition, a revised conceptual model and a comprehensive analysis of ‘financial well-being’. It builds on our previous study of the phenomenon ( Kempson, Kinney, Poppe, SIFO Project note ...
Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek
(Lysaker, SIFO, 2002)
Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ...
Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie
(Lysaker, SIFO, 2001)
Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ...
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oslo, SIFO, 2003)
Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ...
Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem
(Oslo, SIFO, 2003)
Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ...
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
(Lysaker, SIFO, 1998)
Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
Vask og stell av ull
(Oslo, SIFO, 2003)
Rapporten gjør rede for vaner og holdninger knyttet til bruk og stell av ull og proble-mer knyttet til dette. Målsettingen med rapporten er å gjøre stell av ull enklere gjen-nom innformasjon om egenskaper ved ullvaskemidler, ...