Search
Now showing items 1-10 of 20
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oslo, SIFO, 2003)
Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ...
Norsk mat i et åpent marked
(Oslo. SIFO, 2004)
Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
Etisk politisk forbruk
(2006)
Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
(Oslo, SIFO, 2014)
Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner
"Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer
(Lysaker, SIFO, 1999)
Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ...
Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet
(2015)
Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015
Å få rett - når du har rett
(Oslo, SIFO, 2007)
Nummer: 4-2007 Tilknyttede prosjekter Forbrukertvister
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
(Oslo, SIFO, 2007)
I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ...
Kjøkkenpraksis og mathygiene
(2011)
Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene
Seleksjon og ignorering
(Oslo, SIFO, 2011)
Rapporten er en undersøkelse av merkemangfoldet i dagligvarehandelen, med utgangspunkt i den pågående offentlige debatten om “merkejungelen” som et kaos av symboler, bilder, logoer og tekst. Vi ønsker å vite hvordan ...