Search
Now showing items 1-10 of 34
Den kommersielle ungdomstiden
(Oslo, SIFO, 2004)
Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ...
Ungdommens eget forbruk
(Oslo, SIFO, 1995)
Rapporten tar for seg ungdommens eget forbruk. Den handler ikke om deres
totale forbruk, men om hva de bruker egne penger på. Dette tenkes å være et
uttrykk for det ungdomskulturelle forbruk.
Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere
(Oslo, SIFO, 2013)
Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ...
Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven
(Oslo, SIFO, 2014)
Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ...
Unge voksne og personlig økonomi
(Oslo, SIFO, 2013)
Rapporten ser på unge voksne og deres personlige økonomi. Temaet er deres kreditt- og låneatferd, deres økonomiske kunnskap samt eventuelle betalingsproblemer de måtte ha. Tilnærmingen er eksplorerende. Analysen er gjort ...
Husholdsøkonomi og likestilling
(Oslo, SIFO, 2013)
Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ...
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
(Lysaker, SIFO, 1999)
Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ...
Barn som forbrukere av kommersielle nettsamfunn
(2010)
Barn blir forbrukere i kommersielle nettsamfunn hvor det tilrettelegges for at de kan kjøpe virtuelle varer og tjenester, og betale via for eksempel mobiltelefon. Utgangspunkt for dette prosjektet var uttrykk for bekymringer, ...
Økonomisk likestilling blant gifte og samboende
(Oslo, SIFO, 2013)
Rapporten ser på økonomisk planlegging og organisering blant gifte og samboende mellom 24 og 59 år. Rapporten baserer seg på en web survey med 1023 respondenter. En av intensjonene var å se på dette i et likestillingsperspektiv. ...
Økonomisk likestilling
(2015)
Studien indikerer at kvinner og menn vanskelig kan være økonomisk likestilte fordi de trer inn og ut av samliv med ulike materielle,økonomiske og kulturelle ressurser. En viktig barriere for økonomisk likestilling er det ...