Search
Now showing items 1-10 of 16
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
(Lysaker, SIFO, 1998)
Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life
(Oslo, SIFO, 2007)
Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ...
Grønne kalkulatorer 2012
(Oslo, SIFO, 2013)
Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ...
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Lysaker, SIFO, 2001)
Nummer: 24-2001
Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester
(Lysaker, SIFO, 2000)
Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ...
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, 2016)
Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ...
Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag
(Oslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, 2016)
Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
Økonomisk likestilling
(2015)
Studien indikerer at kvinner og menn vanskelig kan være økonomisk likestilte fordi de trer inn og ut av samliv med ulike materielle,økonomiske og kulturelle ressurser. En viktig barriere for økonomisk likestilling er det ...
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
(Oslo, SIFO, 2011)
Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
Gode intensjoner søker eierskap
(Oslo, SIFO, 2010)
Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none