Browsing SIFO - Consumption Research Norway by Issue Date
Now showing items 21-40 of 417
-
Økt brukertilpasning i barnehagen? Sluttrapport fra Utviklingsprogrammet for barnehagesektoren
(Lysaker, SIFO, 1998)I denne rapporten presenterer vi sluttresultater fra ulike undersø-kelser i programkommunene før og etter tiltaksperioden, knyttet til BFDs utviklingsprogram for barnehagesektoren. Vi har tatt sikte på å belyse følgende ... -
Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler
(Lysaker, SIFO, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt
(Lysaker, SIFO, 1998)Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten her ... -
Kjøpepress...hva er det for noe?
(Lysaker, SIFO, 1998)Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ... -
Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk
(Lysaker, SIFO, 1998)Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ... -
Bærekraftig matforbruk
(Lysaker, SIFO, 1998)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ... -
Kampen om lokalene
(Lysaker, SIFO, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Lommepenger, ekstrapenger og lærepenger
(Lysaker, SIFO, 1998)Ungdom og forbruk er et tema som er gjenstand for bekymring og konflikter i mange hjem. Denne rapporten handler om foreldre som forsørgere og oppdragere. Men den handler også om barna deres og hvor mye de får i lommepenger ... -
Julegavehandel 1998
(Lysaker, SIFO, 1998)Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ... -
Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende
(Lysaker, SIFO, 1998)Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ... -
Referansebudsjettet 1999
(Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet, 1999)Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 1999, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie. -
Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo
(Lysaker, SIFO, 1999)Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ... -
Økologisk produsert mat: Forbrukernes vurderinger og bruksmønster
(Lysaker, SIFO, 1999)Forbrukerne har rett til å føle seg trygge på at maten de spiser ikke utgjør en fare for liv og helse. For forbrukerne er det derfor viktig å få informasjon slik at man kan gjøre velbegrunnede valg. -
Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor?
(Lysaker, SIFO, 1999)Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ... -
Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement
(Lysaker, SIFO, 1999)Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ... -
Opprinnelsesmerking av mat
(Lysaker, SIFO, 1999)Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ... -
Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet.
(Lysaker, SIFO, 1999)Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ... -
"Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer
(Lysaker, SIFO, 1999)Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ... -
Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring?
(Lysaker, SIFO, 1999)Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ... -
Låneopptak og betalingsproblemer. Husholdningenes risiko-eksponering under høykonjunkturen 1995-1998
(Lysaker, SIFO, 1999)Perioden 1995–98 var en markant oppgangstid for Norge, med både sysselsettingsvekst og reallønnsvekst. Den økonomiske krisen som innledet dette tiåret var et tilbakelagt stadium. Men så kom renteoppgangen høsten 1998, og ...