Utøvelse|Kjønnsforskjeller|Pedagogikk ×
107 results
  1. Kan grunnleggende ferdigheter og kunnskap om mat og helse bidra til å hjelpe elever til å ta gode valg i egne liv - sett i lys av formålet med faget «mat og helse»?

    Grøndahl, Silje Stensåsen ()

    I denne oppgaven er det forsøkt å sette lys på verdien faget «mat og helse» kan ha i forhold til elevenes liv i og uten for skolen, i nåtid og i fremtid. Det er satt fokus på formålet til faget «mat og helse» slik det er beskrevet i LK06 i og med dette er veildende for hva elevene skal ha

  2. Formativ vurdering – Hvordan den skal, bør og er

    Skogvold, Jostein Olaf ()

    Vurdering i den norske skolen er en rettighet elevene har, lovfestet i forskrift til opplæringslova. Vurdering består av to deler, underveis- og sluttvurdering (Forskift til opplæringslova, 2006). I følge John Hattie er tilbakemelding som et ledd i den formative vurderingen, en lærers fremste v

  3. Utfordringer i matematikkfaget ved overgangen til mellomtrinnet

    Vasland, Kristine ()

    Tittelen på bacheloroppgaven er ”Utfordringer i matematikkfaget ved overgangen til mellomtrinnet”. Det gir problemstillingen ”Hvilke utfordringer er det i matematikkfaget ved overgangen fra småskoletrinnet til mellomtrinnet?”. Formålet er å undersøke hva som kan være årsaken til at ma

  4. Diskurser om flerspråklighet

    Arntsen, Hilde ()

    Dette er en bacheloroppgave med tittelen ”Diskurser om flerspråklighet”, som ble skrevet våren 2014. Oppgaven har et pedagogisk utgangspunkt der formålet har vært å belyse ulike diskurser rundt tema flerspråklighet. Metoden for å nå formålet har vært en tekst- og dokumentanalyse av uli

  5. ”Omsorgssvikt i skolen” - En studie om hvordan lærere kan identifisere omsorgssvikt, samt hvilke plikter lærer må anvende hvis de oppdager omsorgssvikt.

    Wang, Kine ()

    Denne studien retter oppmerksomhet mot fenomenet omsorgssvikt. Som lærerstudent anser jeg dette som svært viktig tema i arbeid med barn og unge. Forskning viser at det stor sannsynlighet for at lærere vil møte barn som utsettes for omsorgssvikt. På bakgrunn av at omsorgssvikt ikke har fått noe

  6. Grunnleggende ferdigheters rolle i skolen

    Drægni, Kristine ()

    Målet med denne avhandlingen er å svare på problemstillingen ”Hvordan arbeides det med de grunnleggende ferdighetene i skolen?” Problemet som skal bli sett nærmere på vil da omhandle hvordan det arbeides med de grunnleggende ferdighetene på skolenivå. Undersøkelsen vil skje på 1.-10. tr

  7. Heteronormativitet i Osloskolen

    Bjørkgård, Per Eivind ()

    Tittelen på bacheloroppgaven er heteronormativitet i Osloskolen. Oppgaven er forankret i faget pedagogikk og elevkunnskap. Bakgrunnen for oppgaven er at jeg i praksis har opplevd at norsk skole i mange tilfeller er heteronormativ, og ønsket derfor å undersøke om dette kunne stemme. Problemstilli

  8. Nyutdannede læreres møte med yrket

    Taranrød, Nina ()

    Denne oppgaven er basert på følgende problemstilling: Hvilke faktorer er av betydning for nyutdannede lærere i deres første år i yrkeslivet, og hvilke konsekvenser har erfaringene de gjør for deres utvikling av yrkesidentitet? Det er mange faktorer som er betydningsfulle i læreryrket og yrkes

  9. Kontaktlærers utfordringer når en elev i klassen dør

    Nevland, Tiril ()

    I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å skrive om prosessen i en klasse etter en elev i klassen dør, med kontaktlærers utfordringer i fokus. De fleste av oss vil kanskje aldri oppleve det, men hva gjør man om det skjer sin egen klasse? En pult står tom, og vi må som kontaktlærer klare å hå

  10. Elevmegling i den norske grunnskolen

    Skarholt, Espen Faye Rode ()

    Denne oppgaven omhandler skolemegling og bruken av den i norsk skole. Gjennom et kvalitativt intervju, observasjon og relevant teori belyses styrker og svakheter ved skolemegling. Skolemegling er et program der elevene lærer seg å megle egne konflikter og løse dem på egenhånd. Det er mye lær

  11. Fremtidens skole

    Vangstad, Knut Olav ()

    Utdanning har vært med å prege alle kulturer til alle tider. I vår tid er skolen satt i system, den avlaster familiene og er alle barn og unges inngangsport til livet. I denne oppgaven ønsker jeg å lete etter svar på hvordan det best mulig bør gjøres. Oppgaven er idealistisk og ønsker å sv

  12. Gutter med AD/HD i ungdomsskolen

    Østby, Øyvind Amundsen ()

    I denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på hvordan tre erfarne lærere opplever at gutter med AD/HD ivaretas i ungdomsskolen. Siden jeg i praksisperiodene opplevde at lærerne møter disse elevene på svært ulike måter, ønsket jeg ved hjelp av brevmetoden å få større innsikt i hva lære

  13. Ute av syne, ute av sinn – om innagerende atferd i skolen

    Myrseth, Sunniva ()

    I dagens skole er det et problem at elever som viser utagerende atferd får mesteparten av lærerens oppmerksomhet. Elever som viser innagerende atferd blir bagatellisert og ignorert, til tross for at forskning viser at denne atferden omtrent er like vanlig som utagerende. De sitter jo bare der og g

  14. Følelser i skolen

    Berg, Rut-Elise ()

    I dagens klasserom er det mange ting en elev må mestre for å få en god skoletilpasning; sitte i ro, rekke opp hånda, etablere vennskap og snakke høflig til læreren. For å klare alt dette må elevene klare å håndtere følelsene som kommer opp på en slik måte at det ikke står i veien for e

  15. Spesialundervisning i den finske skolen

    Helland, Elisabeth ()

    Temaet for denne bacheloroppgaven er spesialundervisningen i den finske skolen. Det finske systemet for spesialundervisning blir ofte argumentert for som en av faktorene for Finlands gode resultater i internasjonale tester (Sahlberg, 2014). Problemstillingen for oppgaven lyder som følger ”Hvorda