Pedagogikk ×
Page 4 of 107 results
  1. Sorgen i hjertet kan ingen se

    Kjøndal, Marie Bredvei ()

    Oppgaven handler om lærerens oppfatning av egen kompetanse om arbeidet med elever i sorg. Den tar for seg hvilken oppfatning læreren har av sin pedagogisk og faglig kompetanse i møte med elever i sorg. Metoden som er brukt for å samle inn empiriske data er kvalitativ metode, gjennom et delvis st

  2. ”Ingen har sagt det er lett å være menneske”

    Sørum, Kristina ()

    Temaet for denne oppgaven er innagerende atferd rettet mot sosial angst. Formålet med oppgaven er å belyse et viktig tema som trenger mer fokus i dagens skole. Oppgavens problemstilling er ”På hvilken måte kan en oppdage og forstå innagerende elever med sosial angst i skolen, og hvordan kan

  3. Å mestre uønsket atferd og uforutsette hendelser i skolen

    Bakken, Kent Gøran ()

    Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan læreren kan forebygge og korrigere uønsket atferd når uforutsette hendelser oppstår. Jeg vil se på hvilke handlingsalternativer læreren kan bruke for å korrigere uønsket atferd. I tillegg vil jeg undersøke hvilke konsekvenser de ulike handlin

  4. Lekens betydning for faglig og sosial læring i skolen

    Borgedal, Kristin ()

    Formålet med denne oppgaven er å belyse lekens betydning for faglig og sosial læring i skolen, dette er også oppgavens problemstilling. Det er hovedsakelig lek i undervisning det er rettet fokus mot. For å svare på problemstillingen er det benyttet relevant litteratur. Det er også benyttet kv

  5. Det dialogiske klasserommet; en vei til tilpasset opplæring

    Drægni, Trude ()

    I Prinsipper for opplæringen i Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2006) står det under lærerens kompetanse og rolle at «Som tydelige ledere skal lærere skape forståelse for formålene med opplæringen og framstå som dyktige og engasjerte formidlere og veiledere» (s. 27). Gjennom snart

  6. Hvordan jobber lærerne på ”Afri Primary” school for å fremme mestringsmotivasjon hos sine elever? Et casestudie av en barneskole i Cape Town

    Hellum, Ida Patel ()

    I Sør Afrika finner man fremdeles store sosiale skiller. Ettervirkningene fra apartheid som ble fjernet i 1994 eksisterer fremdeles. Det er langt flere hvite som fullfører en høyere utdannelse sammenlignet med den sorte befolkningen. I mitt opphold i en township-skole ble jeg interessert i å se

  7. En studie av faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha positiv innvirkning på elevenes motivasjon

    Vågen, Kaja Kveseth ()

    Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilke faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha en positiv innvirkning på elevenes motivasjon. For å besvare og belyse oppgavens problemstilling,

  8. Nettbrett i matematikk - motiverende?

    Ligård, Mali ()

    27. januar 2010 lanserte Apple sitt første nettbrett. Fem år etter, er det blitt en trend at skoler initierer bruk av nettbrett for å støtte lærings- og undervisningsaktiviteter (Engen, Giæver & Mifsud, 2014, s. 70). Men hvordan påvirker dette egentlig motivasjonen til elevene? Denne oppgaven

  9. Inkludering av minoritetsspråklige elever i norsk skole

    Sert, Caroline Sibel ()

    Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere og skoleledere kan inkludere det språklige og kulturelle mangfoldet bedre, slik at alle elever får en likeverdig opplæring. Oppgaven vil belyse problemstillingen: hvordan kan lærere og skolen inkludere minoritetsspråklige elever bedr

  10. Det sosiale læringsmiljøet

    Våge, Kristine Haukland ()

    Et godt læringsmiljø fordrer et godt sosialt miljø. Denne påstanden skal nærmere etterprøves i denne bacheloroppgaven. Oppgaven vil forsøke å finne sammenhenger mellom den sosiale læringen som foregår på skolen, og på hvilke måter det sosiale felleskapet kan påvirke læringsmiljøet. M

  11. Foreldre, en ressurs for barns læring?

    Håkonsen, Linda Sveiven ()

    Samarbeidet mellom skole og hjem er noe alle lærere må forholde seg til. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er med på å utvikle eleven både faglig og sosialt. Som foreldre har man et større ansvar for skolearbeid og faglig innhold enn man hadde tidligere. Denne endringen skjedde i samsvar

  12. Kan grunnleggende ferdigheter og kunnskap om mat og helse bidra til å hjelpe elever til å ta gode valg i egne liv - sett i lys av formålet med faget «mat og helse»?

    Grøndahl, Silje Stensåsen ()

    I denne oppgaven er det forsøkt å sette lys på verdien faget «mat og helse» kan ha i forhold til elevenes liv i og uten for skolen, i nåtid og i fremtid. Det er satt fokus på formålet til faget «mat og helse» slik det er beskrevet i LK06 i og med dette er veildende for hva elevene skal ha

  13. Kontaktlærers utfordringer når en elev i klassen dør

    Nevland, Tiril ()

    I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å skrive om prosessen i en klasse etter en elev i klassen dør, med kontaktlærers utfordringer i fokus. De fleste av oss vil kanskje aldri oppleve det, men hva gjør man om det skjer sin egen klasse? En pult står tom, og vi må som kontaktlærer klare å hå

  14. Lærerens møte med innagerende problematferd

    Berg, Eva Madelen ()

    I denne oppgaven er fokuset rettet mot en gruppe elever som kan virke usynlige i klasserommet og som ofte blir glemt i en hektisk skolehverdag. Elever med innagerende problematferd kan kjennetegnes ved å være sosialt tilbaketrukne, passive, tause, og engstelige, men forstyrrer sjeldent medelever e

  15. Fremtidens skole

    Vangstad, Knut Olav ()

    Utdanning har vært med å prege alle kulturer til alle tider. I vår tid er skolen satt i system, den avlaster familiene og er alle barn og unges inngangsport til livet. I denne oppgaven ønsker jeg å lete etter svar på hvordan det best mulig bør gjøres. Oppgaven er idealistisk og ønsker å sv

  16. Mobbing i skolen

    Aae, Torgeir Holtborg ()

    Mobbing er fremdeles et stort problem i dagens skole, til tross for all kunnskap og fokus det har fått den siste tiden. Undersøkelser viser at selv om mobbing de siste årene har gått litt ned er fortsatt omfanget stort, og har ikke hatt noen jevn nedgang. Derfor er det fortsatt et behov for mer