Pedagogikk ×
Page 3 of 107 results
  1. De begavede barna – den glemte elevgruppen?

    Johannessen, Kristina ()

    Mediedekningen og interessen av begavede barn har økt de seinere årene. Det skrives om begavede barn som ikke får utfordret seg nok, foreldre som kjenner på fortvilelsen og som til og med tar med barna sine og flytter til utlandet. Elever som mister motivasjon og dropper ut av skolen. Ja, rett o

  2. Klasseledelse, Læringsmiljø og Oppstart

    Grønnevik, Anniken ()

    Forskere mener at klasseledelse trolig er noe av den mest utfordrende oppgaven for en lærer i skolen i dag. Derfor er det viktig at alle lærere har kompetanse innenfor emnet klasseledelse. Denne oppgaven handler om hva som er betydningsfullt med lærerens klasseledelse for å få til et godt læri

  3. Formativ vurdering som en vei til livslang læring

    Ottersland, Marie ()

    Selvregulerte elever kjennetegnes av et utvalg positive egenskaper og kan nærmest betegnes som idealelever. Jeg ønsket i min bachelor å se nærmere på hvordan lærere kan fremme selvregulerte elever gjennom sin praksis. Denne bacheloroppgaven er derfor sentrert rundt formativ vurdering og selvre

  4. Organisering, planlegging og proaktiv klasseledelse;

    Malm, Marlene Aske ()

    Lærer har det største ansvaret for elevenes læringsarbeid, og undersøkelser viser at det er lærer som har størst betydning for læringsmiljøet i et klasserom. (Utdanningsdirektoratet, 2011). Å lede elevenes læringsarbeid innebærer mange faktorer, og de faktorene som skal undersøkes i opp

  5. Danning og demokrati - Ord versus handling

    Øverland, Alina Viktoria ()

    Denne bacheloroppgaven tar for seg tema dannelse og demokrati i den Ugandiske skolen. For å kunne drøfte dette, har det vært nødvendig å redegjøre for skolesituasjonen i Uganda da denne er svært annerledes enn i Norge. Skolene er i korte trekk preget av overfylte klasserom med manglende lokal

  6. Formativ vurdering – Hvordan den skal, bør og er

    Skogvold, Jostein Olaf ()

    Vurdering i den norske skolen er en rettighet elevene har, lovfestet i forskrift til opplæringslova. Vurdering består av to deler, underveis- og sluttvurdering (Forskift til opplæringslova, 2006). I følge John Hattie er tilbakemelding som et ledd i den formative vurderingen, en lærers fremste v

  7. Sosial kompetanse – fra ideologi til virkelighet

    Rusti, Julie ()

    PISA-sjokket som for første gang ”rammet” Norge i 2001, skapte debatt om alarmerende resultater og svik i skolesystemet. Den daværende kunnskapsministeren, Kristin Clemet, responderte med økt fokus på den skolefaglige kompetansen, hvilket ga seg utslag i statlig målstyring og hyppig resulta

  8. Fosterbarn i skolen

    Skeie, Therese Aagaard ()

    I følge tall fra Statistisk sentralbyrå bor 6294 barn i fosterhjem i Norge per 31. desember 2010 (Statistisk sentralbyrå, 2010). Mange av fosterbarna har det til felles at de kan ha opplevd vanskelige og opprivende familiesituasjoner. Fosterbarna er likevel ikke en ensartet gruppe med hensyn til

  9. Formativ vurdering - veien til suksess

    Payasli, Merve ()

    Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i formativ vurdering og hvordan dette kan bidra til å fremme læring og gi et godt læringsutbytte hos elevene. For å klargjøre min problemstilling benyttet jeg meg av kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju, hvor jeg intervjuet to lærere av u

  10. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  11. Storyline – en elevaktiv arbeidsmetode

    Pharo, Håkon Dietrichson ()

    Et grunnprinsipp i norsk skole er at alle elever skal ha rett til tilpasset opplæring slik at deres læringspotensial kan bli realisert. Elevaktive arbeidsmetoder der elevene jobber med oppdagende læring er fremtredende i dagens undervisning. For å kunne tilpasse undervisningen må elevaktive und

  12. Lærerens kommunikasjon med barn i sorg

    Hansen, Camilla Holm ()

    Studier viser at enkelte voksne unnlater å prate med barn om sorg enten av frykt for den ubehagelige samtalen, frykt for liten egenkompetanse eller fordi de ikke tilegner barnet reelle sorgsopplevelser. Samtidig viser teorien til at voksnes rolle for barnets sorg har stor betydning for at barnet sk

  13. Elevens faglige selvoppfatning og lærerens rolle

    Nave, Monica ()

    Formålet med bacheloroppgaven «Elevenes faglige selvoppfatningen og lærerens rolle» er å se på hvordan en lærer bør gjennomføre sin undervisningspraksis for å best mulig ivareta og bygge opp en god faglig selvoppfatning hos elevene. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan en lærer b

  14. «Guttete» jenter og «jentete» gutter

    Flåtåmo, Mari Tønnessen ()

    Barn vokser opp i såkalte «kjønnede livsverdener» (Overå, 2013, s. 301). En velger den rosa kjolen til en jente, og blå sparkebukser til en gutt. En velger den rød brannbilen til gutt, og den søte dukken til en jente. Slik er man med på å gjenskape de tradisjonelle kjønnsrollene, i tilleg

  15. Relasjon og Motivasjon

    Horn, Mads Tvinnereim ()

    Jeg har jobbet i skolen i overkant av fire år. Første dag på jobb som vikar fikk jeg beskjed av kontordama om å ikke bli kompis med elevene. Dette stusset jeg litt på. Bortsett fra dette var jeg ikke veldig bevisst på hva eller hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde i min interaksjon med elevene. N

  16. Den minoritetsspråklige lærer – en utappet ressurs?

    Sharifi, Sahar ()

    Statistikken viser at tallet på minoritetsspråklige lærerstudenter og lærere er lavt, til tross for at Regjeringen gjennom en rekke dokumenter har påpekt viktigheten av de minoritetsspråklige lærerne i den norske skolen (Kunnskapsdepartementet, 2007; Meld. St. 6 (2012-2013), 2012; NOU 2011:14