Lekser|Pedagogikk ×
107 results
  1. Atferdsvansker i klasserommet

    Lauvli, Lina Margrethe ()

    Kunnskapsdepartementet (2009) skriver at ut i fra flere vestlige undersøkelser kan man anslå at opp mot 30% elever vil oppleve atferdsvansker i løpet av sin skolegang. Enten om det er undervisnings- og læringshemmende atferd, norm- og regelbrytende atferd eller alvorlig atferd som fysisk vold el

  2. En studie av faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha positiv innvirkning på elevenes motivasjon

    Vågen, Kaja Kveseth ()

    Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilke faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha en positiv innvirkning på elevenes motivasjon. For å besvare og belyse oppgavens problemstilling,

  3. ”Ingen har sagt det er lett å være menneske”

    Sørum, Kristina ()

    Temaet for denne oppgaven er innagerende atferd rettet mot sosial angst. Formålet med oppgaven er å belyse et viktig tema som trenger mer fokus i dagens skole. Oppgavens problemstilling er ”På hvilken måte kan en oppdage og forstå innagerende elever med sosial angst i skolen, og hvordan kan

  4. Mindfulness i skolen

    Øinæs, Jannecke Steenfeldt-Foss ()

    Stressrelatert problematikk har fått en stadig større oppmerksomhet i skolen og sees gjerne i sammenheng med dagens raskt voksende teknologibaserte samfunn samt markedsøkonomiske orientering. Den svenske regjeringen ga blant annet ut en rapport i 2006 der de framla funn som viste at den svenske s

  5. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  6. Det sosiale læringsmiljøet

    Våge, Kristine Haukland ()

    Et godt læringsmiljø fordrer et godt sosialt miljø. Denne påstanden skal nærmere etterprøves i denne bacheloroppgaven. Oppgaven vil forsøke å finne sammenhenger mellom den sosiale læringen som foregår på skolen, og på hvilke måter det sosiale felleskapet kan påvirke læringsmiljøet. M

  7. Lærerens kommunikasjon med barn i sorg

    Hansen, Camilla Holm ()

    Studier viser at enkelte voksne unnlater å prate med barn om sorg enten av frykt for den ubehagelige samtalen, frykt for liten egenkompetanse eller fordi de ikke tilegner barnet reelle sorgsopplevelser. Samtidig viser teorien til at voksnes rolle for barnets sorg har stor betydning for at barnet sk

  8. Relasjon og Motivasjon

    Horn, Mads Tvinnereim ()

    Jeg har jobbet i skolen i overkant av fire år. Første dag på jobb som vikar fikk jeg beskjed av kontordama om å ikke bli kompis med elevene. Dette stusset jeg litt på. Bortsett fra dette var jeg ikke veldig bevisst på hva eller hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde i min interaksjon med elevene. N

  9. Lærerens møte med innagerende problematferd

    Berg, Eva Madelen ()

    I denne oppgaven er fokuset rettet mot en gruppe elever som kan virke usynlige i klasserommet og som ofte blir glemt i en hektisk skolehverdag. Elever med innagerende problematferd kan kjennetegnes ved å være sosialt tilbaketrukne, passive, tause, og engstelige, men forstyrrer sjeldent medelever e

  10. Peer Instruction og Motivasjon

    Jonsrud, Siri ()

    Målet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte undervisningsmetoden Peer Instruction(PI) kan påvirke elevers motivasjon. Eksperimentet har vært å sammenlikne ordinær undervisning med hovedsakelig forelesning og oppgavejobbing, med metoden PI. De to undervisningsmetodene, har

  11. Hvordan jobber lærerne på ”Afri Primary” school for å fremme mestringsmotivasjon hos sine elever? Et casestudie av en barneskole i Cape Town

    Hellum, Ida Patel ()

    I Sør Afrika finner man fremdeles store sosiale skiller. Ettervirkningene fra apartheid som ble fjernet i 1994 eksisterer fremdeles. Det er langt flere hvite som fullfører en høyere utdannelse sammenlignet med den sorte befolkningen. I mitt opphold i en township-skole ble jeg interessert i å se

  12. Foresattes ønsker om en leksefri hverdag

    Kristoffersson, Ragnhild Elin Tomren ()

    Gjennom arbeidet med denne oppgaven ønsket jeg å få et klarere bilde av hvilke faktorer som ligger til grunn når foresatte ønsker en leksefri hverdag for sine barn. Metoden jeg brukte for innsamling av data var kvantitativ. 140 respondenter med barn på femte til tiende trinn i grunnskolen svar

  13. ”En for alle, alle for en!”

    Norheim, Marit ()

    Temaet for denne oppgaven er tilpasset opplæring. Temaet er interessant blant annet fordi det er ulike meninger om hva som må ligge til grunn for at prinsippet om tilpasset opplæring skal realiseres i undervisningen. Samtidig er de fleste teoretikere enige om at hva som er god tilpasset opplærin

  14. Formativ vurdering- hjertet til effektiv læring

    Steudel, Anna Tjeldflaat ()

    Vurdering er en juridisk rettighet elevene har i skolen. I opplæringslovens paragraf 3-2 står det at formålet med vurdering er på den ene siden å dokumentere elevenes måloppnåelse, og på den andre siden skal vurderingen fremme læring hos elevene. Det er viktig at disse to formålene med vur

  15. Foreldre, en ressurs for barns læring?

    Håkonsen, Linda Sveiven ()

    Samarbeidet mellom skole og hjem er noe alle lærere må forholde seg til. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er med på å utvikle eleven både faglig og sosialt. Som foreldre har man et større ansvar for skolearbeid og faglig innhold enn man hadde tidligere. Denne endringen skjedde i samsvar