Klassekampen|Kjønn ×
Page 2 of 24 results
  1. Kjønnsdelt undervisning i kroppsøvingsfaget

    Simensen, Kristina Snerling ()

    Tilpasset opplæring står sentralt i den norske skole. I forhold til utfordringen om å skape en tilpasset opplæring for alle elever, er kjønnsdeling av undervisningen et tema som har blitt mye omdiskutert. Spesielt i kroppsøving der fokuset på kropp og fysiske ferdigheter står sentralt, er de

  2. Likestilling i det multikulturelle klasserom

    Kletthagen, Even ()

    I denne bacheloroppgaven – Likestilling i det multikulturelle klasserom – vil temaet omhandle hvordan lærere forholder seg til sentrale styringsdokumenter for å kunne fremme et positivt likestillingsperspektiv. Problemstillingen lyder derfor; Hvordan fremme likestilling i et multikulturelt kla

  3. «Guttete» jenter og «jentete» gutter

    Flåtåmo, Mari Tønnessen ()

    Barn vokser opp i såkalte «kjønnede livsverdener» (Overå, 2013, s. 301). En velger den rosa kjolen til en jente, og blå sparkebukser til en gutt. En velger den rød brannbilen til gutt, og den søte dukken til en jente. Slik er man med på å gjenskape de tradisjonelle kjønnsrollene, i tilleg

  4. (S)kjønnsdelt undervisning

    Dalevold, Amanda Granum ()

    Utgangspunktet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner hos jenter og gutter i den norske grunnskolen. Oppgaven ser på ulike aspekter ved kjønnsdelt undervisning, og om dette kan være et tiltak for å redusere kjønnsforskjeller i skolen. Gjennom dokumentanalyse blir ulike år