Etterutdanning|Pedagogikk ×
107 results
  1. Elevmegling i den norske grunnskolen

    Skarholt, Espen Faye Rode ()

    Denne oppgaven omhandler skolemegling og bruken av den i norsk skole. Gjennom et kvalitativt intervju, observasjon og relevant teori belyses styrker og svakheter ved skolemegling. Skolemegling er et program der elevene lærer seg å megle egne konflikter og løse dem på egenhånd. Det er mye lær

  2. «Hva er du redd for? Går det galt, er det ment sånn. For du blir alt du har drømt om, du er del av en plan. For du er original!» Cir.Cuz - Original

    Ueland, Ingunn ()

    Problemstillingen som er utgangspunktet for denne oppgaven er: Hvordan kan skolen tilpasse undervisningen slik at elever med atferdsproblemer opplever mestring i undervisningssituasjonen? Teoridelen er delt inn i tilpasset opplæring, mestring og atferdsproblemer. Tilpasset opplæring presenteres gj

  3. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  4. Danning og demokrati - Ord versus handling

    Øverland, Alina Viktoria ()

    Denne bacheloroppgaven tar for seg tema dannelse og demokrati i den Ugandiske skolen. For å kunne drøfte dette, har det vært nødvendig å redegjøre for skolesituasjonen i Uganda da denne er svært annerledes enn i Norge. Skolene er i korte trekk preget av overfylte klasserom med manglende lokal

  5. Peer Instruction og Motivasjon

    Jonsrud, Siri ()

    Målet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte undervisningsmetoden Peer Instruction(PI) kan påvirke elevers motivasjon. Eksperimentet har vært å sammenlikne ordinær undervisning med hovedsakelig forelesning og oppgavejobbing, med metoden PI. De to undervisningsmetodene, har

  6. Lærerens kommunikasjon med barn i sorg

    Hansen, Camilla Holm ()

    Studier viser at enkelte voksne unnlater å prate med barn om sorg enten av frykt for den ubehagelige samtalen, frykt for liten egenkompetanse eller fordi de ikke tilegner barnet reelle sorgsopplevelser. Samtidig viser teorien til at voksnes rolle for barnets sorg har stor betydning for at barnet sk

  7. Lærerens møte med innagerende problematferd

    Berg, Eva Madelen ()

    I denne oppgaven er fokuset rettet mot en gruppe elever som kan virke usynlige i klasserommet og som ofte blir glemt i en hektisk skolehverdag. Elever med innagerende problematferd kan kjennetegnes ved å være sosialt tilbaketrukne, passive, tause, og engstelige, men forstyrrer sjeldent medelever e

  8. Relasjon og Motivasjon

    Horn, Mads Tvinnereim ()

    Jeg har jobbet i skolen i overkant av fire år. Første dag på jobb som vikar fikk jeg beskjed av kontordama om å ikke bli kompis med elevene. Dette stusset jeg litt på. Bortsett fra dette var jeg ikke veldig bevisst på hva eller hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde i min interaksjon med elevene. N

  9. Ute av syne, ute av sinn – om innagerende atferd i skolen

    Myrseth, Sunniva ()

    I dagens skole er det et problem at elever som viser utagerende atferd får mesteparten av lærerens oppmerksomhet. Elever som viser innagerende atferd blir bagatellisert og ignorert, til tross for at forskning viser at denne atferden omtrent er like vanlig som utagerende. De sitter jo bare der og g

  10. Følelser i skolen

    Berg, Rut-Elise ()

    I dagens klasserom er det mange ting en elev må mestre for å få en god skoletilpasning; sitte i ro, rekke opp hånda, etablere vennskap og snakke høflig til læreren. For å klare alt dette må elevene klare å håndtere følelsene som kommer opp på en slik måte at det ikke står i veien for e

  11. ”Omsorgssvikt i skolen” - En studie om hvordan lærere kan identifisere omsorgssvikt, samt hvilke plikter lærer må anvende hvis de oppdager omsorgssvikt.

    Wang, Kine ()

    Denne studien retter oppmerksomhet mot fenomenet omsorgssvikt. Som lærerstudent anser jeg dette som svært viktig tema i arbeid med barn og unge. Forskning viser at det stor sannsynlighet for at lærere vil møte barn som utsettes for omsorgssvikt. På bakgrunn av at omsorgssvikt ikke har fått noe

  12. Her snakker vi norsk

    Helgheim, Kristina ()

    Forskning viser at minoritetsspråklige elever i det norske utdanningssystemet generelt har høyere motivasjon og innsats når det gjelder skolearbeid enn majoritetselevene. Likevel ser man markerte forskjeller i læringsutbytte mellom elever med norsk bakgrunn og elever med innvandringsbakgrunn. Ti

  13. Spesialundervisning i den finske skolen

    Helland, Elisabeth ()

    Temaet for denne bacheloroppgaven er spesialundervisningen i den finske skolen. Det finske systemet for spesialundervisning blir ofte argumentert for som en av faktorene for Finlands gode resultater i internasjonale tester (Sahlberg, 2014). Problemstillingen for oppgaven lyder som følger ”Hvorda

  14. Skole-hjem samarbeid rundt elever med atferdsvansker

    Solli, Amund ()

    Tema i denne bacheloroppgaven omhandler skole-hjem samarbeidet med foreldre som har barn med atferdsvansker. Formålet med oppgaven er å øke egen bevissthet og kunnskap om tema. Det er i oppgaven lagt et særlig fokus på systemanalyse i forhold til elever med utagerende atferdsvansker og hvordan

  15. Storyline – en elevaktiv arbeidsmetode

    Pharo, Håkon Dietrichson ()

    Et grunnprinsipp i norsk skole er at alle elever skal ha rett til tilpasset opplæring slik at deres læringspotensial kan bli realisert. Elevaktive arbeidsmetoder der elevene jobber med oppdagende læring er fremtredende i dagens undervisning. For å kunne tilpasse undervisningen må elevaktive und

  16. Elevens faglige selvoppfatning og lærerens rolle

    Nave, Monica ()

    Formålet med bacheloroppgaven «Elevenes faglige selvoppfatningen og lærerens rolle» er å se på hvordan en lærer bør gjennomføre sin undervisningspraksis for å best mulig ivareta og bygge opp en god faglig selvoppfatning hos elevene. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan en lærer b