LUI - Department of Vocational Teacher Education × Eksamensgjennomføring|Restaurant- og matfag ×
25 results
  1. Yrkesfaglærerstudenter forsker fremdeles - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2018

    Spetalen, Halvor, Eben, Bjørn ()

    Denne antologien inneholder artikler fra 18 bacheloroppgaver skrevet av 19 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2018. Det er nå fjerde gang at vi samler studentenes bacheloroppgave i en antologi for å distribuere den

  2. FoU som arbeidsform i yrkesfaglærerutdanningen

    Spetalen, Halvor, Ledsaak, Oddlaug, Schøn, Eldbjørg, Eben, Bjørn, Bødtker-Lund, Daniel ()

    Denne artikkelen bygger på et FoU prosjekt gjennomført ved yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag (YFL RM-fag) ved Høgskolen i Oslo og Akershus i perioden april 2011 til mai 2012. Prosjektet hadde flere formål: 1) styrke FoU kompetansen blant lærere som leder yrkesfaglærerutdanningen

  3. Læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag – to sider av samme sak? ‐ Yrkesfaglærere, yrkesfaglærerstudenter, faglige ledere i bedrift og elever i Vg1 og Vg2 vurderer læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag

    Spetalen, Halvor ()

    Bakgrunnen for undersøkelsen som har resultert i denne rapporten var at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen signaliserte et ønske om en ny yrkesfagmodell fra høsten 2017 (Skårderud & Hellesnes, 2015). Selv om denne reorganiseringen av yrkesopplæringen nå er utsatt til 2019 (Utdanningsdire

  4. Hvordan oppfattes yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus av skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag?

    Spetalen, Halvor ()

    På 1990 tallet ble utdanningen av yrkesfaglærere stort sett organisert ved at studenter med fagbrev, jobberfaring og ulike former for yrkesteoretisk utdanning gjennomførte kurs i praktisk pedagogisk utdanning (PPU-Y). Studentene hadde fagbrev, yrkespraksis og kanskje også fagskole eller annen re

  5. Mesterlære i profesjonsutdanning

    Spetalen, Halvor ()

    Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende læringsaktiviteter lar seg gjennomføre i en profesjonsutdanni

  6. Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag

    Spetalen, Halvor ()

    Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta i et alumninettverk som oppdateres hvert år i en nettverksoversikt. Den

  7. Kompendium i profesjonsfag

    Spetalen, Halvor ()

    Dette kompendiet inneholder to notater til bruk i undervisningen for studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Det første notatet har tittelen «Læringsbegrepet og læringsteorier» og gir en kortfattet oversikt over læringsteorier som grunnlag

  8. Farvel til mesteren?

    Spetalen, Halvor ()

    Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere av de samme utfordringene gjør at dette temaet også kan ha en mer allmenng

  9. Innspill til Faglig råd for restaurant- og matfag om fremtidig organisering av yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag

    Spetalen, Halvor ()

    Yrkesfaglig utvalg for reiseliv, matproduksjon og primærnæringen leverte i mars 2016 en rapport med anbefalinger knyttet til organisering og innhold i opplæringen til nevnte næringer. Som lærerutdanning vil yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag bli berørt av eventuelle endringer kn