Cape Town|Sør-Afrika|Pedagogikk ×
Page 4 of 107 results
  1. Å mestre uønsket atferd og uforutsette hendelser i skolen

    Bakken, Kent Gøran ()

    Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan læreren kan forebygge og korrigere uønsket atferd når uforutsette hendelser oppstår. Jeg vil se på hvilke handlingsalternativer læreren kan bruke for å korrigere uønsket atferd. I tillegg vil jeg undersøke hvilke konsekvenser de ulike handlin

  2. Tilskuer i egen kroppsøvingstime: forklaringer på inaktivitet

    Steffens, Ida Amalie Hedegaard ()

    Denne oppgaven tar for seg elever som er inaktive i kroppsøving. Målet er å finne ut hvorfor elevene velger å heller se på undervisningen enn å delta, selv om de har fysiske forutsetninger for å delta. For å finne svar på dette har intervju blitt benyttet som forskningsmetode. Intervjuobjek

  3. Vurdering i musikk på ungdomstrinnet

    Solheim, Cathrine Lagmandokk ()

    Oppgaven «Vurdering i musikk på ungdomstrinnet» tar for seg hvilke forutsetninger en musikklærer har for å gjøre en helhetlig, rettferdig og gyldig vurdering i musikk på ungdomsskolen. Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer med to lærere som underviser på skoler med forskjellige utgang

  4. Fosterbarn i skolen

    Skeie, Therese Aagaard ()

    I følge tall fra Statistisk sentralbyrå bor 6294 barn i fosterhjem i Norge per 31. desember 2010 (Statistisk sentralbyrå, 2010). Mange av fosterbarna har det til felles at de kan ha opplevd vanskelige og opprivende familiesituasjoner. Fosterbarna er likevel ikke en ensartet gruppe med hensyn til

  5. Veiledning av nyutdannede lærere – en god investering

    Dyb, Ingrid Korsvold ()

    Problemstillingen min er som følger: hvorfor er veiledning viktig, og hvordan kan veilederen samt skolens rammevilkår være til hjelp for den nyutdannedes utvikling av en best mulig yrkespraksis? 2 I denne oppgaven vil jeg derfor starte med å fortelle om hva veiledningsordningene Kommunesektorens

  6. Organisering, planlegging og proaktiv klasseledelse;

    Malm, Marlene Aske ()

    Lærer har det største ansvaret for elevenes læringsarbeid, og undersøkelser viser at det er lærer som har størst betydning for læringsmiljøet i et klasserom. (Utdanningsdirektoratet, 2011). Å lede elevenes læringsarbeid innebærer mange faktorer, og de faktorene som skal undersøkes i opp

  7. IKT i Musikkundervisningen

    Moen, Vebjørn ()

    I denne oppgaven har jeg valgt å se på hvordan lærere bruker teknologi i musikktimene på 5-10. trinn i den norske skolen. Grunnen til at jeg har valgt å rette min oppmerksomheten mot bruk av IKT i musikkundervisningen er fordi jeg over en lengre tidsperiode har hatt en spesiell interesse innenf

  8. Lærerens møte med innagerende problematferd

    Berg, Eva Madelen ()

    I denne oppgaven er fokuset rettet mot en gruppe elever som kan virke usynlige i klasserommet og som ofte blir glemt i en hektisk skolehverdag. Elever med innagerende problematferd kan kjennetegnes ved å være sosialt tilbaketrukne, passive, tause, og engstelige, men forstyrrer sjeldent medelever e

  9. En studie av faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha positiv innvirkning på elevenes motivasjon

    Vågen, Kaja Kveseth ()

    Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilke faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha en positiv innvirkning på elevenes motivasjon. For å besvare og belyse oppgavens problemstilling,

  10. ”Ingen har sagt det er lett å være menneske”

    Sørum, Kristina ()

    Temaet for denne oppgaven er innagerende atferd rettet mot sosial angst. Formålet med oppgaven er å belyse et viktig tema som trenger mer fokus i dagens skole. Oppgavens problemstilling er ”På hvilken måte kan en oppdage og forstå innagerende elever med sosial angst i skolen, og hvordan kan

  11. Mindfulness i skolen

    Øinæs, Jannecke Steenfeldt-Foss ()

    Stressrelatert problematikk har fått en stadig større oppmerksomhet i skolen og sees gjerne i sammenheng med dagens raskt voksende teknologibaserte samfunn samt markedsøkonomiske orientering. Den svenske regjeringen ga blant annet ut en rapport i 2006 der de framla funn som viste at den svenske s

  12. Atferdsvansker i klasserommet

    Lauvli, Lina Margrethe ()

    Kunnskapsdepartementet (2009) skriver at ut i fra flere vestlige undersøkelser kan man anslå at opp mot 30% elever vil oppleve atferdsvansker i løpet av sin skolegang. Enten om det er undervisnings- og læringshemmende atferd, norm- og regelbrytende atferd eller alvorlig atferd som fysisk vold el

  13. Elevmegling i den norske grunnskolen

    Skarholt, Espen Faye Rode ()

    Denne oppgaven omhandler skolemegling og bruken av den i norsk skole. Gjennom et kvalitativt intervju, observasjon og relevant teori belyses styrker og svakheter ved skolemegling. Skolemegling er et program der elevene lærer seg å megle egne konflikter og løse dem på egenhånd. Det er mye lær

  14. Grunnleggende ferdigheters rolle i skolen

    Drægni, Kristine ()

    Målet med denne avhandlingen er å svare på problemstillingen ”Hvordan arbeides det med de grunnleggende ferdighetene i skolen?” Problemet som skal bli sett nærmere på vil da omhandle hvordan det arbeides med de grunnleggende ferdighetene på skolenivå. Undersøkelsen vil skje på 1.-10. tr

  15. Skole-hjem samarbeid rundt elever med atferdsvansker

    Solli, Amund ()

    Tema i denne bacheloroppgaven omhandler skole-hjem samarbeidet med foreldre som har barn med atferdsvansker. Formålet med oppgaven er å øke egen bevissthet og kunnskap om tema. Det er i oppgaven lagt et særlig fokus på systemanalyse i forhold til elever med utagerende atferdsvansker og hvordan

  16. Nyutdannede læreres møte med yrket

    Taranrød, Nina ()

    Denne oppgaven er basert på følgende problemstilling: Hvilke faktorer er av betydning for nyutdannede lærere i deres første år i yrkeslivet, og hvilke konsekvenser har erfaringene de gjør for deres utvikling av yrkesidentitet? Det er mange faktorer som er betydningsfulle i læreryrket og yrkes

  17. Relasjon og Motivasjon

    Horn, Mads Tvinnereim ()

    Jeg har jobbet i skolen i overkant av fire år. Første dag på jobb som vikar fikk jeg beskjed av kontordama om å ikke bli kompis med elevene. Dette stusset jeg litt på. Bortsett fra dette var jeg ikke veldig bevisst på hva eller hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde i min interaksjon med elevene. N