-
-
«Hva er du redd for? Går det galt, er det ment sånn. For du blir alt du har drømt om, du er del av en plan. For du er original!» Cir.Cuz - Original
Problemstillingen som er utgangspunktet for denne oppgaven er: Hvordan kan skolen tilpasse undervisningen slik at elever med atferdsproblemer opplever mestring i undervisningssituasjonen? Teoridelen er delt inn i tilpasset opplæring, mestring og atferdsproblemer. Tilpasset opplæring presenteres gj
-
Formativ vurdering- hjertet til effektiv læring
Vurdering er en juridisk rettighet elevene har i skolen. I opplæringslovens paragraf 3-2 står det at formålet med vurdering er på den ene siden å dokumentere elevenes måloppnåelse, og på den andre siden skal vurderingen fremme læring hos elevene. Det er viktig at disse to formålene med vur
-
Her snakker vi norsk
Forskning viser at minoritetsspråklige elever i det norske utdanningssystemet generelt har høyere motivasjon og innsats når det gjelder skolearbeid enn majoritetselevene. Likevel ser man markerte forskjeller i læringsutbytte mellom elever med norsk bakgrunn og elever med innvandringsbakgrunn. Ti
-
Lek som læringsarena
Lek som læringsarena – Hvilken plass har lek i norsk grunnskole? Denne oppgaven tar for seg lekens plass i grunnskolen, med særlig fokus på småtrinnet. Utgangspunktet for problemstillingen er dagens politiske fokus på de faglige ferdighetene i skolen. Med dette i bakhodet har forfatteren sett
-
”En for alle, alle for en!”
Temaet for denne oppgaven er tilpasset opplæring. Temaet er interessant blant annet fordi det er ulike meninger om hva som må ligge til grunn for at prinsippet om tilpasset opplæring skal realiseres i undervisningen. Samtidig er de fleste teoretikere enige om at hva som er god tilpasset opplærin
-
Gjøres det nok?
Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan elever med nedsatt funksjonsevne inkluderes i kroppsøvingsundervisningen. Et tema jeg mener får for lite fokus i skolen. Egne erfaringer og observasjoner gjorde at jeg ønsket å skrive en bacheloroppgave om dette. For å belyse tema har jeg gjennom
-
Inkluderende musikkundervisning – individuell opplæringsplan?
Musikkfaget er et fag som gir muligheter for utvikling på mange områder. Faget åpner naturlig for sosial interaksjon, og sosiale ferdigheter kan være nødvendig for å lykkes. Forskning viser at musikkundervisningen kan være en arena der elever kan øve på generelle, så vel som musikalske fer
-
Tilpasset opplæring i musikk for elever med nedsatt hørsel
Med denne oppgaven ønsker jeg å se på hvordan man kan tilrettelegge og tilpasse undervisningen i musikkfaget, og da spesielt for elever som har nedsatt hørsel. For å finne ut av dette har jeg gjennomført en spørreundersøkelse blant flere lærere som underviser i musikk i grunnskolen i dag.
-
Interaktive tavler for tilpasset opplæring i klasserommet
Interaktive tavler blir en del av stadig flere læreres hverdag, og skolen er ifølge opplæringsloven pliktig til å gi alle elever en tilpasset opplæring. Kan interaktive tavler være et bidrag til inkluderende opplæring? Og hvilke utfordringer står man i så fall overfor for å få brukt dem p
-
Evnerike barn i norsk skole
Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ
-
Tilrettelegging for arbeid med muntlige og digitale ferdigheter – En analyse av to naturfaglige læreverk for ungdomstrinnet
Oppgavens problemstilling er: I hvilken grad er det tilrettelagt for arbeid med muntlige og digitale ferdigheter i et utvalg av naturfaglige læreverk for 9. trinn, og hvilke grep har forfatterne av disse læreverkene gjort i forbindelse med en slik tilrettelegging? Utvalget av naturfaglige lærever
-
”Du er du og du duger”
Tittelen på oppgaven ”du er du og du duger”, beskriver i denne sammenheng hvordan barn bør få delta i undervisningen med sine forutsetninger, elevene skal føle at de mestrer. Problemstillingen for oppgaven lyder; Hvordan kan mill bidra til å tilpasse undervisningen til mangfoldet ? Formål
-
Lærerens rolle som tilrettelegger for klasserommets «tause stemmer»
Oppgavens problemstilling er: Lærerens rolle som tilrettelegger for klasserommets «tause stemmer». Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode, der jeg har brukt relevant litteratur og nyere artikler for å svare på problemstillingen min. Det finnes ingen entydig definisjon på hvem eller årsa
-
Tilpasset opplæring - Idealer vs. Realiteter
Tittelen på oppgaven er “Tilpasset opplæring – Idealer vs. Realiteter” dette kommer fra problemstillingen min som lyder “Hvordan samsvarer idealet om tilpasset opplæring med realiteten i norsk skole?” Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan idealet om tilpasset opplæring kommer
-
Lærerens muligheter og utfordringer i arbeidet med traumatiserte elever
Dagens samfunn er preget av mye press, samtidig som man ser et økende antall elever med psykiske vansker. Til tross for dette virker det ikke som skole-Norge retter et fokus mot denne gruppen. Gjennom oppgaven ønsker jeg derfor å belyse hvilke muligheter og utfordringer læreren kan ha i arbeidet
-
”Det skal ofte ikke så mye til” – Tanker rundt en inkluderende skolehverdag
Studiet ”Det skal ofte ikke så mye til” - Tanker rundt en inkluderende skolehverdag belyser problemstillingen: Hva kjennetegner en inkluderende skolehverdag, ut fra refleksjoner over egne erfaringer fra en tidligere ungdomsskoleelev med cerebral parese? Skolen er en sosial arena bygd opp for
-
Hvordan arbeide med tilpasset opplæring i mat og helse i grunnskolen?
Alle elever i den norske skole har rett på tilpasset opplæring etter egne evner og forutsetninger. Derfor er det viktig at man som lærer bevisst arbeider aktivt med dette i alle undervisningstimer. Mat og helse er et av skolens minste fag, men likevel et fag med mange muligheter for variert under

