LUI - Student theses × Atferdsvansker|Mobbing|Barn ×
6 results
  1. Skolen som forebyggende arena

    Edvardsen, Henriette Berg ()

    Fns utviklingsfond (UNDP) kåret senest i 2014 Norge til verdens beste land å bo i (UNDP, NTB, 2014). Til tross for dette har det blitt avdekket flere saker i media som beskriver en helt annen virkelighet. En av de mest omtalte sakene er Christoffer-saken fra 2005 der en 8 år gammel gutt ble misha

  2. Overvekt hos barn i grunnskolen og hvordan forebygge

    Danielsen, Mailene ()

    Formålet med denne oppgaven er å øke fokus på overvekt hos barn og unge i grunnskolen og hva skolen kan gjøre for å bedre barns helse. Dette er gjort gjennom å innhente data og informasjon fra forskning og arbeid gjort innen helse og ernæring i kombinasjon med innhenting av statistiske datas

  3. De begavede barna – den glemte elevgruppen?

    Johannessen, Kristina ()

    Mediedekningen og interessen av begavede barn har økt de seinere årene. Det skrives om begavede barn som ikke får utfordret seg nok, foreldre som kjenner på fortvilelsen og som til og med tar med barna sine og flytter til utlandet. Elever som mister motivasjon og dropper ut av skolen. Ja, rett o

  4. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  5. Foreldre, en ressurs for barns læring?

    Håkonsen, Linda Sveiven ()

    Samarbeidet mellom skole og hjem er noe alle lærere må forholde seg til. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er med på å utvikle eleven både faglig og sosialt. Som foreldre har man et større ansvar for skolearbeid og faglig innhold enn man hadde tidligere. Denne endringen skjedde i samsvar

  6. Barns tro og livstolkning i møte med læreren

    Danielsen-Krieger, Anette ()

    Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet barns tro og livstolkning i møte med læreren, og fokuserer på hvordan RLE-læreren kan imøtekomme elevene på en måte som tar dem på alvor. Problemstillingen jeg har valgt å undersøke er: Hvordan kan RLE-læreren møte elevenes tro og livstolkning? I