Asylsøkere|Barn ×
Page 2 of 41 results
  1. Forebygging av tvang under prosedyrer på barn

    Alstad-Fønnebø, Frøydis ()

    Bakgrunn og hensikt: Denne oppgaven ønsker å utforske hvilken kunnskap sykepleieren kan anvende for å fremme barns mestring under prosedyrer, slik at tvang og mulige psykososiale konsekvenser kan forebygges. Det har vært et økt fokus på dette tema de siste årene, men det kan fortsatt være be

  2. Barn som pårørende : når mor eller far har en psykisk lidelse

    Bang, Emmeli Elinsdatter ()

    Bakgrunn : Hvordan kan barneansvarlig sykepleier ivareta barn som har mor eller far med psykisk lidelse innlagt på institusjon? Fremgangsmåte: Litteraturstudie og 6 forskningsartikler funnet ved søk i ulike databaser. Diskusjon, funn og konklusjon: Forskning viser at flere barn som pårørende

  3. Å møte utfordrende barn i skolen

    Koot, Elin Michaela ()

    På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med atferdsutfordringer? Kommer atferdsutfordringer av iboende egenskaper hos barnet el

  4. Miljøterapeutisk arbeid med enslige mindreårige asylsøkere

    Maslo, Amila ()

    I 2016 kom det 241 enslige mindreårige asylsøkere til Norge som oppga at de var under 18 år (Bufdir 2015). Av disse 241 mindreårige asylsøkerne, var 69 av dem under 15 år. Dette er en kraftig nedgang, da det i 2015 var 5480 som oppga at de var under 18 år. Hvem som skal ta på seg ansvaret fo

  5. Fortellinger gjennom rollelek. Et meningsfullt livsdrama

    Jensen, Anniken ()

    I dagens samfunn forstås barn som kompetente sosiale aktører. De skal ha rett og mulighet til å fortelle sin historie, bli hørt og bidra i spørsmål som angår dem selv. Når barnets historie er fragmentert eller problemfokusert, trenger det hjelp til å sette erfaringene sine i en meningsfull

  6. Opplever helsesøstre hindringer i sitt forebyggende arbeid med kosthold og overvekt i skolehelsetjenesten? En kvalitativ undersøkelse av helsesøstre ved fire barneskoler i Akershus fylke.

    Henningsgård, Vilde ()

    Folkehelseinstituttet anslår at hver sjette åtteåring i Norge har overvekt. Denne andelen har vært stabil de siste årene, men andelen med overvekt øker når barna blir eldre. I den voksne befolkningen er tallene enda høyere, der en av fem har fedme. Forebyggende helsearbeid særlig rettet mot

  7. SJÅ MEG! : barn som pårørande

    Bjordal, Aurora Nøringset ()

    Bakgrunn for oppgåva: Som sjukepleiar vil ein møte barn på alle avdelingar; på barneavdeling, sysken av barn som er sjuke og på vaksenavdeling der barn er pårørande. I følgje Torvik og Rognmo (2011) var det i 2011 om lag 410 000 barn som levde med ein eller to foreldre med psykisk liding. Av

  8. Skolen som forebyggende arena

    Edvardsen, Henriette Berg ()

    Fns utviklingsfond (UNDP) kåret senest i 2014 Norge til verdens beste land å bo i (UNDP, NTB, 2014). Til tross for dette har det blitt avdekket flere saker i media som beskriver en helt annen virkelighet. En av de mest omtalte sakene er Christoffer-saken fra 2005 der en 8 år gammel gutt ble misha

  9. Overvekt hos barn i grunnskolen og hvordan forebygge

    Danielsen, Mailene ()

    Formålet med denne oppgaven er å øke fokus på overvekt hos barn og unge i grunnskolen og hva skolen kan gjøre for å bedre barns helse. Dette er gjort gjennom å innhente data og informasjon fra forskning og arbeid gjort innen helse og ernæring i kombinasjon med innhenting av statistiske datas

  10. De begavede barna – den glemte elevgruppen?

    Johannessen, Kristina ()

    Mediedekningen og interessen av begavede barn har økt de seinere årene. Det skrives om begavede barn som ikke får utfordret seg nok, foreldre som kjenner på fortvilelsen og som til og med tar med barna sine og flytter til utlandet. Elever som mister motivasjon og dropper ut av skolen. Ja, rett o

  11. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  12. Foreldre, en ressurs for barns læring?

    Håkonsen, Linda Sveiven ()

    Samarbeidet mellom skole og hjem er noe alle lærere må forholde seg til. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er med på å utvikle eleven både faglig og sosialt. Som foreldre har man et større ansvar for skolearbeid og faglig innhold enn man hadde tidligere. Denne endringen skjedde i samsvar