Asylsøkere|Barn ×
Page 2 of 39 results
  1. Evnerike barn i norsk skole

    Spolén, Kine-Susann P. ()

    Den siste tiden har evnerike barn vært et omdiskutert tema i norske medier. Media har dermed satt søkelyset på at de evnerike barna finnes og at kanskje disse barna ikke blir godt nok ivaretatt i den norske skolen. I løpet av studiet har vi lært mye om hvordan vi skal ivareta og tilpasse opplæ

  2. Postoperativ smerte hos barn

    Skaalvik, Karoline Styrmo ()

    Bakgrunn: Barn er ikke små voksne, og utvikler seg mye fra 0-18 år. Dette kan skape utfordringer for sykepleier i utøvelsen av sykepleie til barn - i denne oppgaven til barn med postoperative smerter. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få bedre kunnskap om hvordan sykepleier kan bidra til

  3. Vis meg din forståelse, så skal jeg fortelle deg hvordan jeg har det. En oppgave om forståelse av ´atferd` som handling i møte med unge med ´atferdsproblemer´.

    Andersson, Helene ()

    Er ´problembarn` bare vanskelige barn? Jeg tror ikke det. Min hypotese er at ´atferdsproblemer` er kommunikasjon og meningsbærende uttrykk. Gjennom oppgaven vil jeg redegjøre for, belyse og drøfte hvordan forståelse av handlinger vil påvirke kommunikasjonen mellom sosionomen og den unge. Alle

  4. Forebygging av tvang under prosedyrer på barn

    Alstad-Fønnebø, Frøydis ()

    Bakgrunn og hensikt: Denne oppgaven ønsker å utforske hvilken kunnskap sykepleieren kan anvende for å fremme barns mestring under prosedyrer, slik at tvang og mulige psykososiale konsekvenser kan forebygges. Det har vært et økt fokus på dette tema de siste årene, men det kan fortsatt være be

  5. Barn som pårørende : når mor eller far har en psykisk lidelse

    Bang, Emmeli Elinsdatter ()

    Bakgrunn : Hvordan kan barneansvarlig sykepleier ivareta barn som har mor eller far med psykisk lidelse innlagt på institusjon? Fremgangsmåte: Litteraturstudie og 6 forskningsartikler funnet ved søk i ulike databaser. Diskusjon, funn og konklusjon: Forskning viser at flere barn som pårørende

  6. Å møte utfordrende barn i skolen

    Koot, Elin Michaela ()

    På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med atferdsutfordringer? Kommer atferdsutfordringer av iboende egenskaper hos barnet el

  7. Miljøterapeutisk arbeid med enslige mindreårige asylsøkere

    Maslo, Amila ()

    I 2016 kom det 241 enslige mindreårige asylsøkere til Norge som oppga at de var under 18 år (Bufdir 2015). Av disse 241 mindreårige asylsøkerne, var 69 av dem under 15 år. Dette er en kraftig nedgang, da det i 2015 var 5480 som oppga at de var under 18 år. Hvem som skal ta på seg ansvaret fo

  8. Fortellinger gjennom rollelek. Et meningsfullt livsdrama

    Jensen, Anniken ()

    I dagens samfunn forstås barn som kompetente sosiale aktører. De skal ha rett og mulighet til å fortelle sin historie, bli hørt og bidra i spørsmål som angår dem selv. Når barnets historie er fragmentert eller problemfokusert, trenger det hjelp til å sette erfaringene sine i en meningsfull

  9. SJÅ MEG! : barn som pårørande

    Bjordal, Aurora Nøringset ()

    Bakgrunn for oppgåva: Som sjukepleiar vil ein møte barn på alle avdelingar; på barneavdeling, sysken av barn som er sjuke og på vaksenavdeling der barn er pårørande. I følgje Torvik og Rognmo (2011) var det i 2011 om lag 410 000 barn som levde med ein eller to foreldre med psykisk liding. Av