Bachelor thesis ×
903 results
  1. Klassikere i klasserommet – for å sluke, eller for å bruke?

    Maaø, Thobias ()

    Klassikere i klasserommet – for å sluke, eller for å bruke? forsøker å begrunne bruken av klassisk litteratur i dagens skole ved å ta for seg problemstillingen: Hvorfor undervise i litterære klassikere i dagens skole, og hvordan bør man gjøre det? Problemstillingen drøftes i lys av releva

  2. På søken i andre verdener

    Stubsjoen, Rebecca ()

    Oppgaven har tittelen På søken i andre verdener. Formålet er å undersøke om man kan bruke litteratur til å utvikle eller befeste en følelse av identitet, tilhørighet og danning hos barn. Fokuset vil særlig ligge på fantastisk litteratur og to verker av Astrid Lindgren: Ronja Røverdatter o

  3. ”Ingen har sagt det er lett å være menneske”

    Sørum, Kristina ()

    Temaet for denne oppgaven er innagerende atferd rettet mot sosial angst. Formålet med oppgaven er å belyse et viktig tema som trenger mer fokus i dagens skole. Oppgavens problemstilling er ”På hvilken måte kan en oppdage og forstå innagerende elever med sosial angst i skolen, og hvordan kan

  4. Mindfulness i skolen

    Øinæs, Jannecke Steenfeldt-Foss ()

    Stressrelatert problematikk har fått en stadig større oppmerksomhet i skolen og sees gjerne i sammenheng med dagens raskt voksende teknologibaserte samfunn samt markedsøkonomiske orientering. Den svenske regjeringen ga blant annet ut en rapport i 2006 der de framla funn som viste at den svenske s

  5. En studie av faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha positiv innvirkning på elevenes motivasjon

    Vågen, Kaja Kveseth ()

    Hensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilke faktorer lærere anser som sentrale for at sammenhengen mellom skolefaglig selvoppfatning, forventning om mestring og attribusjon skal ha en positiv innvirkning på elevenes motivasjon. For å besvare og belyse oppgavens problemstilling,

  6. Interaktive tavler for tilpasset opplæring i klasserommet

    Volden, Ylva ()

    Interaktive tavler blir en del av stadig flere læreres hverdag, og skolen er ifølge opplæringsloven pliktig til å gi alle elever en tilpasset opplæring. Kan interaktive tavler være et bidrag til inkluderende opplæring? Og hvilke utfordringer står man i så fall overfor for å få brukt dem p

  7. Atferdsvansker i klasserommet

    Lauvli, Lina Margrethe ()

    Kunnskapsdepartementet (2009) skriver at ut i fra flere vestlige undersøkelser kan man anslå at opp mot 30% elever vil oppleve atferdsvansker i løpet av sin skolegang. Enten om det er undervisnings- og læringshemmende atferd, norm- og regelbrytende atferd eller alvorlig atferd som fysisk vold el

  8. Nettverksbuebro i Sifjorden

    Kjetså, Espen, Hyseni, Valon, Kolstad, Feyu Kebede ()

    Statens vegvesen har besluttet å bygge en buebro med vertikale kabler og et hovedspenn på 45 meter, som en del av en 400 meter lang fjordkrysning over Sifjorden i Troms fylke. Denne oppgaven omhandler dimensjoneringen og utformingen av en nettverksbuebro med et hovedspenn på 80 meter over samme f

  9. Ingeniør Lages gassturbin

    Håheim, Fredrik, Mir, Imran, Svenn, Greger ()

    Før oppgavens start, satte vi oss mål mål om å forstå gassturbinens virkemåte, gjøre en forenklet termodynamisk analyse av gassturbinen, undersøke hva som er spesielt med Lages gassturbin, og hvordan disse egenskapene vil påvirke den termodynamiske virkningsgraden. Vi har sett på en ideell

  10. Elektromagnetiske felt i bygninger

    Bryn, Lars Petter Furuheim, Dyrkolbotn, Ørjan ()

    Denne oppgaven er utarbeidet i samarbeid med Høgskolen i Oslo, avdeling for ingeniørutdanning. Oppgaven tar for seg dannelse av elektriske- og magnetiske felter fra høyspentledninger, mobiltelefoni og wlan. Det er spesielt størrelsen og avstandsavhengigheten til disse feltene som er belyst i opp

  11. Barnslig Alvor

    Opsahl, Sindre Solberg ()

    Denne oppgaven analyserer de tre bøkene i Dopplertrilogien med enkelte eksempler fra andre bøker for å belyse hvordan Erlend Loe beskriver problematiske sider ved det moderne samfunn som fremmedgjøring, rotløshet og mangel på mening. Loe gir sine karakterer en barnslig personlighet som et vir

  12. På sporet av Jenny

    Eikeland, Eydis Alda ()

    Det er ikke noe tvil om at den digitale verden utfordrer og stiller nye krav til måten litteratur spres, tilgjengeliggjøres og formidles på. Det litterære landskapet ser ganske annerledes ut på nettet og denne bacheloroppgaven forsøker å se nærmere på hvordan opphavsretten setter rammer for