LUI - Department of Vocational Teacher Education × Yrkesfag ×
24 results
  1. Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009

    Kversøy, Kjartan Skogly, Hartviksen, Marit Anne, Stålhane, Jan ()

    Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi tre som skriver denne artikkelen er alle ansatte ved høgskolen ved avdeli

  2. Læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag – to sider av samme sak? ‐ Yrkesfaglærere, yrkesfaglærerstudenter, faglige ledere i bedrift og elever i Vg1 og Vg2 vurderer læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag

    Spetalen, Halvor ()

    Bakgrunnen for undersøkelsen som har resultert i denne rapporten var at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen signaliserte et ønske om en ny yrkesfagmodell fra høsten 2017 (Skårderud & Hellesnes, 2015). Selv om denne reorganiseringen av yrkesopplæringen nå er utsatt til 2019 (Utdanningsdire

  3. Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag

    Spetalen, Halvor ()

    Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta i et alumninettverk som oppdateres hvert år i en nettverksoversikt. Den

  4. Kompendium i profesjonsfag

    Spetalen, Halvor ()

    Dette kompendiet inneholder to notater til bruk i undervisningen for studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Det første notatet har tittelen «Læringsbegrepet og læringsteorier» og gir en kortfattet oversikt over læringsteorier som grunnlag

  5. Farvel til mesteren?

    Spetalen, Halvor ()

    Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere av de samme utfordringene gjør at dette temaet også kan ha en mer allmenng

  6. Skriving i yrkesfaglærerutdanningen - resultater fra en kvantitativ studie av yrkesfaglærerstudenters skriveerfaringer ved Høgskolen i Oslo og Akershus

    Spetalen, Halvor, Hellne-Halvorsen, Ellen Beate ()

    Våren 2016 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter som gjennomfører den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus om deres erfaringer med skriving i utdanningen. Spørreundersøkelsen ble gjennomført ved bruk av Questback som datainnsamlingsverktø