Humørsvingninger på den kongelige dagsorden - En analyse av tabloidavisenes dekning av Kronprinsparets fond

Collection

  • SAM - Student theses

Document type

Publication date

  • 2015

Publisher

  • Høgskolen i Oslo og Akershus

Description

  • «Kronprinsparet har penger i tobakk-gigant». Slik lød tittelen på VGs forside 23.oktober 2014. Sammen med E24 avslørte avisen at fondets forvalter Nordea ikke bare hadde investert i Phillip Morris, men også i flere oljeselskaper som strider mot fondets etiske og politiske retningslinjer. Tre dager etterpå i Dagbladet, 26. oktober 2014: «Til ungdommen». En åtte siders featurereportasje i Magasinet om Kronprinsparets fonds resultater for norske ungdommer – en rørende historie som tatt ut av eventyrboka. I tillegg hadde Magasinet samme dag en fire siders reportasje om Kronprinsparets engasjement for fondet. Kronprinsparets humanitære fond ble stiftet da paret giftet seg i 2001, og deler ut midler til veldedige prosjekter rundt om i verden. De siste årene har medias fokus på fondet vært større enn noen sinne, og omtalene er både positive og negative. Det som gjør meg nysgjerrig er hvordan media på ulike måter dekker et fond som forvalter 20 millioner kroner og som samtidig eies av to av Norges mest kjente personer. Hvordan media benytter seg av samfunnsoppdraget sitt i sammenheng med kjendisjournalistikken gjør at jeg synes denne oppgaven er spennende. I denne oppgaven vil jeg vise at pressedekningen av Kronprinsparets fond er preget av et bestemt mønster. Jeg vil også vise at dette mønstret kan sees i lys av ulike teorier som sier noe om pressens holdninger til monarkiet som en del av en kjendisverden og monarkiet som en institusjon i Norge.